8 gouden tips die je helpen om nu wel in slaap te komen

Vind je het moeilijk om in slaap te komen? Heb je inmiddels al van alles geprobeerd, van schaapjes tellen tot er NIET aan te denken dat je moet slapen?

Met de volgende tips zorg je nu wel voor een betere nachtrust:

Na de middag geen koffie

Veel mensen weten dat je s’ avonds geen koffie meer moet drinken. Maar wist je ook dat cafeïne tot wel 12 uur in je bloed blijft zitten? Het advies is dan ook om na 16.00 geen koffie meer te drinken. Je voorkomt dat je in de avond nog fit voelt, waardoor je veel te laat gaan slapen. Moet je de volgende dag vroeg op, dan kom je makkelijk aan een slaaptekort.

Zelfde tijd slapen, zelfde tijd weer op

Oké, bij deze tip moet ik bekennen dat ik er zelf ook moeite mee heb. Uitslapen is toch fijn?!  Toch is het beter voor het lichaam en voor een goed slaappatroon om elke dag rond dezelfde tijdstip naar bed te gaan en weer op te staan. Zelfs in het weekend. Je krijgt hierdoor een vast slaap- en waakritme, wat weer zorgt voor een betere kwaliteit van slapen.

Vermijd computers, tablets, smartphones 

Het blauwe schermlicht zorgt ervoor dat er in het lichaam minder van het stof melatonine wordt aangemaakt en melatonine zorgt er juist voor dat we slaperig worden. Als je voor het slapen gaan nog even een boek wil lezen op je tablet, dan worden je hersencellen extra geprikkeld door het blauwe licht dat veel lijkt op het ochtendlicht. Hierdoor krijgen je hersenen een signaal dat je ook krijgt als je in de ochtend wakker wordt. Je hersenen raken erdoor in de war en zo kan je biologische klok ontregeld worden.

Gebruik dus liever geen tablet, smartphones en computer een uur voor het slapen gaan. Lees liever een echt boek.

Sporten

Sporten zorgt echt voor een betere nachtrust. Ik merk het zelf altijd direct als ik (even) heb gesport. Plan je lichaamsbeweging in de ochtend of in de vroege namiddag. Te veel inspannende activiteiten vlak voor het slapengaan kan juist averechts werken. Sport liever dus niet vlak voor het slapen gaan.

Piekeren

Ben je een echte piekeraar? Denk je voor het slapen gaan nog aan alles wat je de volgende dag moet doen? Schrijf je zorgen van je af in een notitieboekje die je dichtbij je bed bewaart. Van je afschrijven wil vaak weleens (de helft) schelen.

Frisse lucht

Volgens slaapwetenschappers kun je het beste slapen bij een kamertemperatuur van 18 graden. Te koud is niet goed en te warm kan juist weer zorgen voor een zere keel of hoofdpijn. Sommige mensen slapen juist beter met een raam open. Kijk wat voor jou het beste werkt.

Kies het juiste matras

Een derde van ons leven brengen we slapend door. Daarom is de aanschaf van een goed matras, waar jij lekker op ligt, heel belangrijk.

Accepteer

Deze tip geldt bij slapeloosheid: ga naar je huisarts en laat het onderzoeken. Er kunnen meer dingen aan de hand zijn dan je aanvankelijk denkt. In de tussentijd kan het goed zijn om te accepteren dat je niet kan slapen, want hoe meer je gaat denken dat je nu echt moet gaan slapen, hoe meer je in verzet komt wat een averechts effect heeft. Juist door het te accepteren kan het zijn dat je toch ineens vanzelf gaat slapen.

Succes!