Pagina in WordPress maken met Elementor (instructievideo)

Hoe maak je nu een mooie salespagina?

In deze instructievideo neem ik je stap voor stap mee hoe je een pagina opstelt met het programma Elementor. Elementor is een WordPress-plugin waarmee je je website door middel van een drag & drop-editor kunt bouwen. Elementor is er in de gratis en betaalde versie. Ik leg je uit hoe je in de gratis versie een pagina opmaakt.

 

Instructievideo

 

Interview: Irene Verwater van Blij Support

Naam: Irene Verwater
Leeftijd: 32 jaar
Woonsituatie: Samenwonend + zoontje van bijna 3
Blijsupport

Video is booming! Wanneer ik terugkijk naar de afgelopen twee jaar vielen de ondernemers die af en toe een video plaatsten het meeste op. Er wordt zelfs gezegd dat 80% van de content in 2020 uit video bestaat. Kortom, in 2019 kan je er als ondernemer echt niet meer om heen. En dat kan gewoon heel simpel met je smartphone. Wie ons meer kan vertellen over video is Irene verwater van Blij Support. Haar heb ik ook weer leren kennen via, inderdaad, video.

Kun je uitleggen wie je bent en wat je doet?

‘Ik ben een buitenmens, persoonlijke ontwikkeling addict en een gezelligheidsdier dat zich ook graag terugtrekt. Trotse moeder van James en nog steeds heppiedepeppie met jeugdliefde Bas. Met gevulde maag altijd in voor een lach. Met een lege maag behoorlijk ‘hangry’. Ik help coaches en teachers met hun online zichtbaarheid vanuit mijn bedrijf ‘Blij Support’. Oudste liefde: schrijven. Nieuwste liefde: video.’


Geweldig! Hoe ben je eigenlijk je business gestart?

‘Ik heb nooit de ambitie gehad om ondernemer te worden en toch werd ik naar de training ‘Start een succesvolle business als Virtual Assistant’ gezogen van VA school. Ik dacht: ik ga het gewoon doen en als ik het echt leuk vind, ga ik gewoon naast mijn baan wat klussen doen. Maar ja, ik werd hopeloos verliefd tijdens stage-opdrachten die ik deed. En de liefde was wederzijds – de stageklanten werden echte klanten en voor ik het wist was ik zelfstandig ondernemer.’


Voor wie wil jij als VA wat betekenen?

‘Voor coaches en teachers. Ik voel me op een bepaalde manier erg verbonden met hen én met de klanten die zij helpen. Het gaat me echt aan het hart als zij worstelen met hun online zichtbaarheid, omdat je weet dat er zoveel mensen zijn die door hen geholpen willen worden, maar ze nu niet kunnen vinden. Of dat het maar niet lukt voor coaches en teachers om de klanten aan te trekken die zij het allerliefste helpen. En daar kom ik om de hoek kijken.’ (lacht)


Je schrijft en maakt video’s voor ondernemers? Kun je de voordelen van online video beschrijven?

‘Klopt! Schrijven doe ik al zo lang ik me kan herinneren. Ik merkte dat ik mijn klanten goed kon helpen met teksten schrijven. Toch had ik het gevoel dat ik nog meer dan dat kon betekenen voor ze, zodat de impact nog groter kon zijn voor hun online zichtbaarheid. Een klant zei op een gegeven moment: “Ireen, als ik iemand live spreek, willen ze meteen met me samenwerken, maar online is het zo moeilijk om je expertstatus te laten zien en vertrouwen te winnen.” En toen kreeg ik het geweldige idee om de teksten tot leven te brengen met video. Om zo echt een gezicht en een stem te geven aan het bedrijf. Het grootste voordeel van video? Je zorgt ervoor dat jouw ideale klanten moeiteloos op je pad komen. En omdat ze je al hebben leren kennen via video en zien dat jij de expert bent die ze nodig hebben, weten ze eigenlijk al dat ze je klant willen worden voordat het verkoopgesprek begint.’


Kun je vertellen wat video tot nu toe al heeft betekent voor jouw onderneming?

‘Eigenlijk precies wat ik zojuist zei. Video heeft ook voor mij voor een enorme boost in mijn online zichtbaarheid gezorgd. Mensen zien met hoeveel plezier ik werk en dat ik goed ben in wat ik doe en dat opent zoveel deuren. Ik werk voor de leukste klanten en dromen voor later worden opeens werkelijkheid. Het geven van workshops en een online training ontwikkelen bijvoorbeeld. Klanten gingen er letterlijk om vragen. Te gek, toch?

Maar het allerbelangrijkste: het klopt nu gewoon. Ik doe echt wat ik het allerliefste doe.’


Dat klinkt inderdaad heel mooi. Wat vind je eigenlijk het leukste aan VA zijn?

‘Het mooie van het VA-vak vind ik dat geen VA hetzelfde is. Iedereen heeft een eigen expertise. Toen ik nog in loondienst werkte, leek het ondernemerschap mij best eenzaam en was ik ‘bang’ voor de concurrentie. Wat mij het meest verrast heeft aan de VA-wereld is dat het zo’n warm bad is. Geen haat en nijd en ‘wijven-gezeik’, maar enorme bereidheid om elkaar te helpen en te inspireren. Ik heb zelfs meerdere opdrachten te danken aan andere VA’s en ook ik help een (potentiële) klant maar al te graag door ze te koppelen aan een andere VA als ik ze zelf niet verder kan helpen.

Het leukste aan VA/ondernemer zijn, vind ik de volledige vrijheid die ik heb. Ik bepaal zelf wat ik doe, voor wie ik het doe en wanneer ik het doe. Dat zorgt er ook voor dat ik het allerbeste uit mezelf kan halen. Ik word zo blij van mijn klanten!’


Heb jij nog tips voor ondernemers die ook graag willen beginnen met video?

‘Zeker! Maak video’s met de intentie om jouw ideale klant te bereiken en te helpen. En: houd het simpel. Veel ondernemers maken het heel ingewikkeld. Begin bijvoorbeeld met een korte video waarin je een probleem benoemt van je ideale klant en deel een tip/oefening/inzicht die ze verder brengt. Of stel een klant een aantal vragen terwijl jullie samen in beeld zijn over wat jij hebt betekend voor hem/haar.

En wees lief voor jezelf. Troost jezelf met de gedachte dat iedereen in het begin stoeit met video’s maken. Ik ben daar het levende bewijs van. In het begin kreeg ik het maar niet voor elkaar om mezelf te zijn op camera. Ik vond het zo confronterend! Ben je benieuwd welk inzicht heeft gezorgd voor mijn doorbraak, waardoor ik moeiteloos video’s kan opnemen? Check dan mijn blog.


Ben je onderweg ook nog weleens hobbels tegengekomen op je weg?

‘Hanneke Wessel van VA-school omschreef het een keer zo mooi: “Jij hebt geen last van faalangst, maar straalangst.” Ik vond het in het begin best spannend om online zichtbaar te zijn of met meerdere potentiële klanten in gesprek te zijn.

En ik heb ook een periode ‘aanbodcrisis’ gehad. Ik was in mijn ontdekkingstocht als ondernemer in het begin veel meer bezig met waar mijn klanten behoefte aan hadden, in plaats van waar ik het meest blij van werd. Ik denk dat veel startende VA’s dat herkennen. Je moet dingen uitproberen om te ontdekken wat je leuk vindt, waar je goed in bent, maar ook wat je niet leuk vindt en waar je minder goed in bent. Het zit ook wel in de aard van het beestje dat ik heel graag wil helpen. Dus zat mijn klant met een probleem, dan wilde ik diegene graag helpen. Nu weet ik dat ik dat alsnog kan, maar door een andere VA voor hen in te schakelen.’


Hoe ziet jouw werkdag eruit?

‘Elke dag hetzelfde!’ (Lacht) ‘Nee, gekheid. De ene dag sluit ik me op, op mijn heerlijk lichte zolderkamertje, zodat ik full focus kan werken aan teksten of het editen van video’s. Op andere dagen ben ik op pad met klanten, heb ik een ‘werk-date’ met een klant of collega-ondernemer, of geef ik een workshop. Ook heb ik vaak videocalls met klanten. Dat komt toch het dichtste bij een live afspraak en het scheelt zoveel reistijd.’


Kun je een verhaal vertellen van een klant die jou echt is bij gebleven?

‘Een klant zat in een super intense periode. Ze won een award waar ze helemaal van in de wolken was en tegelijkertijd lag haar beste vriendin te vechten voor haar leven in het ziekenhuis. Ze wist het echt even niet meer. Vreugde en verdriet stonden opeens zo dicht bij elkaar. Het mocht er allebei zijn, maar ze wist even niet hoe ze ermee om moest gaan. Het enige dat ze wist, was dat zij de behoefte voelde om haar volgers en klanten mee te nemen in wat ze doormaakte. Ze kon het alleen zelf niet opbrengen en de woorden kon ze al helemaal niet vinden. Ze vroeg me of ik een tekst wilde schrijven voor haar. Natuurlijk wilde ik dat. En gek genoeg stroomde de tekst zo uit mijn vingers. Met lichte spanning stuurde ik de tekst naar haar toe en in nog geen half uur later kreeg ik terug: “Ik had dit zelf niet beter kunnen schrijven. Dit is precies wat gezegd mag worden. Ik ben zo blij met jou!” En dat gaf mij zo’n voldaan gevoel. Dat ik zelfs in zo’n situatie een tekst kon schrijven die voelde alsof die van haar was. Ze heeft hier toen ook hartverwarmende reacties op ontvangen.’

 

Heel bijzonder en ik kan mij voorstellen dat het dan echt een voldaan gevoel geeft. Wat vind jij de voordelen van het hebben van een eigen onderneming?

‘Ik vind het heerlijk om eigen baas te zijn. Echt de dingen te kunnen doen waar ik goed in ben, waar ik blij van wordt en alleen met de mensen samenwerk die ik zelf kies. Ik ben echt trots op wat ik doe. Daarnaast vind ik de flexibiliteit die het geeft heel fijn. Als moeder heb je toch geregeld dat het leven net een beetje anders loopt dan je gepland had.

Wat ik ook heel fijn vind aan werken als zelfstandig ondernemer, is dat je echt samenwerkt met je klanten op basis van gelijkwaardigheid. In loondienst had ik toch wel wat moeite met hiërarchie en in hokjes denken. Het voelt nu alsof de wereld open ligt en dat alles mogelijk is als je maar wilt.’


Hoe kom je eigenlijk aan de naam ‘Blij Support’?

‘Nog voordat ik zeker wist dat ik ondernemer wilde worden, wist ik wel al hoe mijn bedrijf zou heten: Blij Support.

Bij een van mijn eerste banen werd ik een ‘blij ei’ genoemd. Op dat moment voelde het niet als compliment, nu weet ik dat het mijn kracht is. Wat is mooier dan blij zijn? En hoe fijn is het om blije mensen om je heen te hebben? Mijn blije karakter en energie voor 10 hebben me veel gebracht.

Maar.. dat is niet de enige reden dat ik gekozen heb voor mijn bedrijfsnaam. “Blij” bestaat uit de initialen van de mensen die ik het meest liefheb.

Barbara (zus), Lia (moeder), Irene (ikzelf) en Jan (vader)
Bastiaan Leonard (partner), Irene Josine (ikzelf)
Bas (partner), Liefde (verbindt ons), Irene (ikzelf) en James (zoon)

Ik kan niet om ‘blij’ heen. zoals je ziet. Heerlijk toch?’


Wat is jouw missie?

‘Het is mijn missie om ervoor te zorgen dat mijn klanten hun verhaal online kunnen vertellen op een manier die helemaal bij ze past en hun prachtige aanbod goed in de etalage zet. Alles moet kloppen zodat hun ideale klant niet meer om ze heen kan en wil.’


Waar loop jij als ondernemer weleens tegen aan?

‘Mijn enthousiasme zit me ook weleens in de weg. Een keer zei iemand tegen me: “Je bent net een Jack Russel die al kwispelt en huppelt voordat de bal gegooid wordt.” En dat is wel een beetje waar. Ik vind het zo te gek wat ik doe, dat ik soms een beetje kan doorslaan. En dat heeft gevolgen voor mijn werk-privé balans die ik erg belangrijk vind. Gelukkig merk ik dat snel genoeg en dan trap ik weer even op de rem. Of mijn partner Bas. Die ziet het vaak sneller dan ik.’


En tenslotte; wat is jouw levensmotto?

‘Dans met je hart en je voeten zullen volgen!’

Wil jij Irene ook volgen op Instagram? Dat kan hier of bekijk haar website.

Interview: Dewi Koster

@Iep Bergsma

Naam: Dewi Koster
Leeftijd: 27
Woonsituatie: Overal en nergens (digital nomad)
Werk: eigenaar van Studio Toonbeeld

Weer terug van weggeweest. Mijn rubriek ‘businesstalk’. Ik vind het zo leuk om andere ondernemers te ontmoeten en te vragen hoe zij het ondernemersleven ervaren. Dit keer Dewi, fotograaf die ik al een tijdje volg op Instagram. Haar openheid en uiteraard mooie afbeeldingen vielen mij direct op. Ik wilde wel meer over haar weten.

Dewi, kun je uitleggen wie je bent en wat je doet?

‘Ik ben Dewi en ben al op vrij jonge leeftijd een eigen onderneming begonnen. Eerst deed ik opdrachten als grafisch vormgever, vervolgens heb ik dat volledig losgelaten en ging ik fotograferen. Voor mij is dit een bijbaan geweest. Dit jaar studeer ik af als Bachelor of Communications & Arts en ga ik het fotograferen achter me laten om volledig als communicatiestrateeg en conceptontwikkelaar te gaan werken. Ik durf echt niet te zeggen dat ik een goede ondernemer ben, ik ben zo’n typisch persoon met angst voor succes, maar: daar blijf ik natuurlijk aan werken.’

 

Je reist en je werkt. Je hebt een eerlijk verhaal geschreven op LinkedIn over jouw ervaring met reizen en werken. Kun je daar in het kort iets over vertellen?

‘Ik ga dit jaar naar Berlijn verhuizen, want ik doe werk wat overal gedaan kan worden, mits ik Wi-Fi heb. Ik ben verliefd op Berlijn, ik ben dol op het ontdekken van steden en dat stimuleert me in mijn creativiteit. Daarnaast ben ik in januari 2019 ook twee weken in Portugal geweest, dat vond ik ook heerlijk werken. Ik merk dat ik het fijn vind om me altijd even ergens thuis te voelen. Op internet klinkt het heel mooi en idealistisch om ‘digital nomad’ te zijn, maar ik heb ondertussen ook ontdekt dat er haken en ogen aan zitten. Dat houdt me niet tegen hoor, dit jaar nog ben ik in Berlijn te vinden.’

 

Hoe ben je je eigenlijk je business gestart?

‘Ik studeerde interieur op Sint Lucas (Boxtel) en merkte toen dat ik qua vormgeving waardevolle talenten bezat waarmee anderen konden groeien en waarmee ik geld kon verdienen. Het begon klein, met opdrachten uit het dorp waar ik vandaan kwam. Toen ik jaren later de keuze maakte om te gaan fotograferen, begon ik echt energie te halen uit opdrachten. Dat is blijkbaar overgekomen, want daar haalde ik meer opdrachten mee binnen.’

 

Kun je wat meer vertellen over je studie?

‘Ik studeer Communicatie – International Event, Music & Entertainment Studies op Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg. Ik zeg altijd dat ik hiermee alles kan worden wat ik wil en zo voelt het ook. Er zijn studiegenoten die producer willen worden of bij radio of televisie gaan werken. Ikzelf ben goed in communicatietheorie en strategie, en conceptontwikkeling is helemaal mijn ding. Ik wil dit graag inzetten om de wereld een beetje mooier te maken door te werken met thema’s als duurzaamheid en eerlijkheid.’

 

Je leeft volgens mij vrij duurzaam?  Kun je wat meer vertellen over jouw manier van leven?  

‘Ik verhuis al een tijd van kamer naar kamer en van huis naar hostel. Ik kan nog altijd terecht bij mijn ouders, maar tot ik naar Berlijn verhuis, leef ik waar ik moet zijn. Het voelt heel vrij, want ik leef heel erg minimalistisch. Daardoor kan ik gaan en staan waar ik wil. Omdat ik veel onderweg ben, zijn mijn spullen ook zorgvuldig uitgekozen. Alles is praktisch in te pakken, lichtgewicht of herbruikbaar. Zo komt mijn grote en belangrijkste passie er ook bij kijken: duurzaamheid. Spullen zijn het meest vervuilend voor de wereld, dus ik wil zo min mogelijk spullen bezitten. Of liever gezegd: ik wil enkel spullen bezitten waar ik me goed bij voel.’

 

Wat is jouw missie?

‘Het klinkt (en is) idealistisch, maar ik wil met mijn talent de wereld mooier maken. Je kunt je talenten inzetten om veel geld te verdienen, maar je kunt het ook inzetten om de wereld te verbeteren. En dat laatste wil ik heel erg graag.’

 

Ben je onderweg ook weleens hobbels tegengekomen als ondernemer?

‘De allergrootste hobbel is nog steeds dat ik weet dat ik me moet focussen op een niche, maar ik vind alles interessant en ik wil alles leren. Het gevaar van geen focus hebben, is dat potentiële klanten niet weten waar jij ze nou daadwerkelijk mee van dienst kan zijn. Ik vind het moeilijk om een niche te kiezen, maar mijn droomklanten zijn toch wel de eco-initiatieven en maatschappelijke of culturele organisaties.’

 

Heb jij nog tips voor ondernemers die ook graag willen beginnen met vormgeving of fotografie?

‘Vind je eigen weg! Dat is echt mijn allergrootste tip. Het is heel logisch dat je kijkt naar anderen, wanneer je begint of wilt beginnen. Maar, hoe cliché het ook klinkt, niemand is zoals jij en dat is jouw sterke punt. En: heb vertrouwen in jezelf. Je hoeft jezelf niet de beste te vinden, maar laat je niet van de wijs brengen door de kritische klanten. Hier leer je van en leren is leuk.’

 

Vanuit welk platform haal jij je meeste klanten?

‘Ik verbaas me nog iedere keer over LinkedIn, dat is zeker het meest waardevolle platform voor mij. Ik heb het idee dat veel mensen dit platform onderschatten, maar mijn netwerk is er flink door gegroeid. Daarbij is Instagram een fijn platform, dit biedt veel interactie met potentiële klanten en dat dient direct als een portfolio. Je kan er goed zien wat me bezighoudt en wat mijn stijl is qua fotografie.’

 

Wat vind jij de voordelen van het hebben van een eigen onderneming?

‘De vrijheid om iedere ochtend te kunnen kiezen wat je wilt doen. Er zijn natuurlijk dingen die moeten gebeuren, zoals de administratie, maar je kunt je onderneming vormgeven zoals jij dat wilt. Hierdoor heb ik de keuze om bijvoorbeeld naar Berlijn te vertrekken voor onbepaalde tijd.’

 

Heb je ook een rolmodel?

‘Babette Porcelijn, auteur van De Verborgen Impact, is een groot voorbeeld voor me. Ze heeft met haar boek de grote pijnpunten van onze samenleving met betrekking tot duurzaamheid bespreekbaar gemaakt. De cijfers liegen er niet om, maar ze geven meteen ook handvatten om stappen te nemen voor een betere wereld. Babette Porcelijn is, naar wat ik zie, een intelligente onderneemster en zet haar talenten en interesses in om de wereld beter te maken. Zo zou ik ‘later als ik groot ben’ ook wel willen zijn.’

 

Wil jij Dewi ook volgen op Instagram? Dat kan hier of bekijk haar website.

Hoe optimaliseer je afbeeldingen voor SEO? +video instructie

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Deze week de vraag van Laura (28), werkzaam als zelfstandig fotograaf.

Ik heb (bijna) geen geschreven tekst op mijn website staan. Mijn site is eigenlijk een groot portfolio vol met allerlei foto’s die ik heb gemaakt. Hoe kan ik toch hoog in Google komen?

Dit is een hele goede vraag, die vaak wordt gesteld. Er zijn verschillende manieren om toch hoog in Google te komen ondanks dat je bijna geen tekst hebt op je site. Een paar manieren bespreek ik hieronder. Daarnaast is het ook altijd belangrijk om afbeeldingen te gebruiken in je blog. En die zo in te stellen, dat je dan makkelijk vindbaar bent voor Google.

En in mijn video leg ik je stap voor stap uit hoe je dat kan doen.

 

 

Naam

1.Als eerst is het belangrijk dat je bestandsnaam goed opslaat. Als je een afbeelding opslaat op je computer, geef het dan direct een goede naam mee. Met een naam als IMG089 kan Google niet lezen om welk plaatje het gaat. Als je plaatje bijvoorbeeld fotograaf-in-Leusden heet, is dit een goede beschrijvende bestandsnaam. Wanneer je het plaatje vervolgens uploadt naar je site en iemand zoekt naar een fotograaf in Leusden is de kans groot dat jouw plaatje naar voren komt.

Titel

2.Na het uploaden kun je nog meer doen om beter gevonden te worden. Geef elke foto een titel mee met woorden waar je op gevonden kan worden. Daarnaast is het belangrijk om de alt tag in te vullen. Als een afbeelding niet goed wordt geladen (en dit gebeurt nog best vaak!), komt toch de titel die jij hebt meegegeven naar voren. Dan heb je nog het onderschrift; deze is wel zichtbaar op je website onder aan je foto. Mocht het relevant zijn dan zal ik het zeker adviseren om een onderschrift te geven.

Minder zwaar

3.Vergeet ook niet om je afbeelding minder zwaar te maken. Zware afbeeldingen maken je website traag. En websitesnelheid is een belangrijke factor in SEO. Je afbeelding kun je onder andere verkleinen bij tinypng.com.

Veel succes!

Aan de slag met linkbuilding

Linkbuilding

Er zijn natuurlijk vele manieren om dit te bereiken, maar een van de belangrijkste wordt linkbuilding genoemd. Waarschijnlijk kun je aan de hand van die term al raden waar dit over gaat. Linkbuilding is simpel gezegd het opbouwen van een soort netwerk, namelijk door jouw link op andere websites te krijgen. Als verschillende websites linken naar de jouwe, dan zal Google jouw website relevanter en waardevoller schatten. Hierdoor zul je dan ook een hogere positie krijgen in Google.

Naast het feit dat je hierdoor hoog scoort in Google, is het ook gewoon goed om op verschillende websites een link te hebben die naar jou toe leidt. Zo krijg je namelijk zowel via Google als de websites die jouw link vermelden meer bezoekers binnen!

Er zijn een aantal punten waar je rekening mee moet houden als je wilt gaan linkbuilden.

  1. Waarde

Hierbij is de term Domain Authority (DA) van groot belang. Zo heeft de link van een grote website als Marktplaats ook een grote DA. Dit geeft aan dat een link op Marktplaats een belangrijke waarde zal hebben voor jouw positie in Google, in tegenstelling tot een link op een website van bijvoorbeeld kringloopwinkel bij jouw in de buurt.

 

  1. Relevantie

De website waarop jouw link terechtkomt, moet wel iets te maken hebben met het thema van jouw website. Als jij bijvoorbeeld een personal trainer bent en jouw link komt op een fitness-gerelateerde pagina, dan heeft dat meer waarde dan wanneer jouw link op een website over fotografie terechtkomt.

 

  1. Aantal links

Het ideale scenario voor jouw link is dat er geen of weinig andere links vermeld staan op de mogelijke website die naar jou toe zal linken. Elke extra link die wordt vermeld, naast de jouwe, zal de waarde van jouw link naar beneden halen.

Met deze tips in gedachten kun je al heel ver komen, maar je moet natuurlijk ook ergens beginnen. De makkelijkste manier om links te vergaren is vanzelfsprekend social media, zoals Twitter, Facebook en Instagram. Zo kun je een link plaatsen in je account zelf of in een van je posts.

Daarnaast is reageren op blogs die te maken hebben met jouw vakgebied een goede methode om mensen naar jouw profiel te trekken en daarmee ook naar jouw website. Zet dus je link op je profiel en niet in je reactie zelf, want dit wordt als spam gezien.

Wees vooral creatief en houdt de 3 tips in gedachten, dan volgt die hoge positie in Google vanzelf!

 

 

 

Zo krijg je een succesvol bedrijf in 7 stappen met behulp van deze 10 boeken

Succesvol bedrijf

 

Als je mij een beetje kent, dan weet je dat ik echt ontzettend veel (business) boeken lees en dat lezen voor mij echt pure ontspanning is. Ik lees over het algemeen ongeveer 3 ondernemersboeken per week. Meestal leen ik ze bij de bieb of lees ik ze via de Kobe app van Bol.com. Heel soms koop ik ze via Bol.com als het echt de moeite waard is om te lezen, te bewaren en om aantekeningen in te maken. Ik merk dat ik het ontzettend leuk vind om boeken aan te raden aan mensen. Vandaar dat ik nu deze blog schrijf, waar ik jou meeneem in het hele proces van het opstarten van jouw droombedrijf. Ook al ben je al jaren ondernemer, dan nog kan je veel hebben aan deze blog. Omdat het altijd goed is om te kijken of je nog op de juiste weg bent en wat je nog kan verbeteren qua kennis en skills. Aan de hand van onderstaande 10 boeken moet het zeker lukken om jouw ideale en succesvolle bedrijf te realiseren.

 

Stap 1: Personal branding

Personal branding is een stap die veel ondernemers vergeten. Vaak zie ik, wanneer ondernemers starten of ze beginnen met een nieuw product of nieuwe dienst, dat ze dan beginnen ze met het maken van een website, huisstijl en logo. Dit zijn belangrijke zaken, maar naar mijn mening niet de eerste stappen om te zetten als je goed van start wil gaan.

Eerst is het van belang om te kijken naar wie jij bent en wat je kan. Personal branding is jezelf zo profileren dat je positieve beelden en associaties oproept bij je doelgroep. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen.

Daarom is het ook goed om te gaan onderzoeken wie jij bent, wat je kwaliteiten en je drijfveren zijn en waarom je wilt ondernemen, wat precies, etc.

Een goed boek dat ik aanraad voor startende ondernemers is: Personal branding voor zzp-ers. Hiermee ga je aan de hand van 8 stappen aan de slag. Waar ben je goed in? Wat kun je voor anderen betekenen? Wat is je doelgroep? Waar doe je het voor? Wat is jouw personal branding statement? Wat is jouw verhaal? Hoe draag je uit wie je bent? En hoe versterk je je netwerk?

Dit zijn belangrijke zaken om goed over na te denken. Hierna zou je eventueel door kunnen gaan met het tweede boek dat ik vaak aanraad en dat is: Babe You Got this werkboek. In dit werkboek ga je actief aan de slag met jou als merk/bedrijf. Het boek “personal branding voor zzp-ers” is een informatief boek en met het werkboek kun je dit in de praktijk brengen.

Stap 2: Financiële kennis

Niet iedereen staat te springen om zich bezig te houden met belastingvragen en boekhouden. Je kunt het natuurlijk uitbesteden, maar wil je het eerst toch zelf doen en regelen, dan zou je het boek ‘De praktische gids voor startende ondernemers’ van blogger en accountant Marjan Heemskerk kunnen lezen. Hierin vind je alles over het bijhouden van je administratie, btw-aangiften, jaarrekening, aftrekposten e.d. Saai? Misschien wel, maar zonder omzet is je bedrijf naar mijn mening vooral een hobby en geen echte business.

 

Stap 3: Hoe maak je een goede website?

Je kunt natuurlijk een webbouwer inhuren. Dat is vaak ook een goed idee. Maar los van het technische gedeelte van de website, is ook het ook van belang om te kijken naar het ‘waarom’ van je website. Hoe navigeert een bezoeker op websites en hoe haal je meer uit een website? In het boek van De Lean Website van Seph Fontane Pennock komt het allemaal naar voren. Kort samengevat leer je in het boek hoe je een winstgevende website creëert.

Wil je juist iets meer technische kennis, dan kan ik het ook aanraden om het boek ‘Klantmagneet’ van Irene Ogier te lezen.

Een heel makkelijk en simpel boek die ik binnen een uur uitlas. Irene Ogier neemt je bij de hand en vertelt je de do’s en don’ts op webgebied.

Ze legt alles uit over emailmarketing, design van je website en wat voor soort teksten je het beste kan plaatsen.

 

Stap 4: Het belang van bloggen

Bloggen op je site is heel belangrijk. Google hecht heel veel waarde aan een website die actueel is en met bloggen kan je ervoor zorgen dat je steeds nieuwe content hebt. Dat is vele malen beter dan een website die statisch is en waar niets op gebeurt. Regelmatig nieuwe content plaatsen kan zorgen dat je hoger in Google belandt.

En hoe ‘voller’ je website is, des te makkelijker men uiteindelijk bij jouw website uitkomt door de woorden waar men op zoekt in Google. Hoe meer content, hoe eerder je gevonden wordt.

Verder zijn er nog meer voordelen van bloggen, wil je er meer over lezen, dat kan hier.

Wil je meer kennis opdoen over bloggen, dan zou ik je zeker aanraden om het boek ‘Beter bloggen’ van Karin Ramakers te lezen.

 

Stap 5: Social media

Wanneer ik een boek lees over social media, kijk ik eerst naar de datum van de herdruk. Tips over social media zijn tijdsgebonden. Wat prima kon in 2014, kan anno nu echt niet meer.

Toch is het vooral belangrijk om ‘echt te zijn’ op social media en dat je (potentiële) klanten het idee hebben dat ze je leren kennen. Hierdoor zullen ze je eerder vertrouwen en iets bij jou kopen. Ik denk dat ‘echtheid’ momenteel een van de belangrijkste pijlers is op social media.

Laatst had ik het boek ‘Instaproof’ gekocht van Kirsten Jassies. In 15 stappen laat ze zien hoe je meer succes kunt krijgen op Instagram. In het boek komt naar voren hoe het algoritme werkt en alles over stories, hashtags etc. Er komen ook influencers aan bod in het boek wat het nog interessanter maakt. Kortom een heerlijk feelgood boek over Instagram met uiteraard mooie plaatjes van Instagrammers.

 

Stap 6: Mooie foto’s maken voor Social media of je website

Over mooie plaatjes gesproken; hoe maak je nu prachtige foto’s? Zelf ben ik vorige maand begonnen met een fotografiecursus, maar wil je liever zelf thuis aan de slag gaan met het maken van professionele foto’s, dan zou ik  zeker de 2 boeken van Anki Wijnen kopen.

Haar eerste boek heet Shoot, daarin leert ze je hoe je kan fotograferen met een digitale camera. Als ik iets wil nalezen over foto’s maken, pak ik vaak even haar boek er weer bij. Zonder technische en moeilijke termen legt ze eenvoudig uit hoe je mooie foto’s kan maken.

Haar tweede boek heet Snap en hierin legt ze uit hoe je mooie foto’s kan maken  via je smartphone. Dat komt ook wel kort aan bod in Shoot, maar in Snap gaat ze hier dieper op in. Het is ook wel fijn om te weten hoe je leuke foto’s kan maken met je smartphone, omdat je vaak je mobieltje wel op zak hebt.

 

 Stap 7: Meer weten over SEO

Wil je meer weten over hoe je hoger kan komen in Google, dan kun je natuurlijk bij mij zijn. In het gratis e-book SEO voor beginners: het ultieme stappenplan, kun je meer lezen over SEO. Bij inschrijving van de e-zine, kun je het boekje gratis krijgen.

 SEO e-book

Welk boek zou jij aanraden voor ondernemers? Laat het mij hieronder weten.

Hoe kom je aan klantervaringen als je nog maar net bent begonnen?

Testimonial

Vandaag de vraag van Sien (52) die sinds kort begonnen is met haar massagepraktijk.

Ik las op de website van een businesscoach dat het erg belangrijk is om klantervaringen te vermelden op je website. Maar hoe kom ik aan een testimonial/klantervaringen als ik nog maar net ben begonnen?

Het klopt dat testimonials erg belangrijk zijn om te hebben op je website. Testimonials zijn reacties van klanten die tevreden zijn met jouw geleverde dienst in de vorm van tekst of video. We noemen ze ook wel klantervaringen.

Ze vormen voor je potentiële klanten een ‘bewijs’ dat jouw dienst goed is. Mensen die jou nog niet kennen, willen namelijk eerst vertrouwen hebben in je dienst voordat ze tot aanschaf overgaan. Voor beginnende ondernemers is het best wel lastig om aan klantervaringen te komen. Toch zijn er enkele oplossingen voor.

 

proefklanten

Tijdens je opleiding heb je vast al proefklanten gehad die je mocht begeleiden. Je zou ze kunnen vragen naar hun ervaringen.

Ook zou je bijvoorbeeld 3 mensen kunnen vragen of ze tegen een goedkoop tarief gebruik willen maken van je dienst in ruil voor hun eerlijke feedback. Vanuit die feedback schrijf je een recensie waarbij je het overbodige weghaalt. Dit brengt nog enkele voordelen met zich mee. Je kunt gelijk kijken wat goed en minder goed gaat. En deze klanten blijven misschien klant als ze je dienst nodig hebben en jou goed vinden. Daarnaast zouden ze wellicht nog meer klanten mee kunnen brengen via mond-tot-mond reclame. Ofwel: dubbel zo veel winst.

Een andere mogelijkheid is vragen naar ervaringen uit je vorige werkplekken. Je kunt dan vragen hoe ze de samenwerking vonden met jou. Wat ze van jou geleerd hebben en dat maak je tot een testimonial zonder specifiek je nieuwe dienst te noemen. Zo weten potentiële klanten hoe leuk is het om met jou samen te werken wat hen meer vertrouwen geeft.

Hoe maak je een goeie testimonial?

Nog een belangrijke tip die ik je wil meegeven, is hoe je een testimonial schrijft.

Als iemand op je site komt en jouw dienst ziet, stelt hij/zij zich een aantal vragen. Is zij betrouwbaar? Is deze dienst iets voor mij? Is deze dienst wel goed of kan ik beter naar de concurrent gaan? Etc. Een testimonial kan deze vragen (gedeeltelijk) beantwoorden en eventueel zijn/haar bezwaren wegnemen, mits de testimonial duidelijk en goed is omschreven.

Een testimonial kan je beter zelf schrijven. Als je namelijk aan je klant vraagt om te schrijven wat hij van je dienst vond, is de kans groot dat je een vaag antwoord krijgt. Iets in de trant als: ik vind het altijd gezellig om bij Sien te zijn. Voor een potentiele klant is dit te weinig informatie, want wat is gezellig?

Beter is het om vragen te stellen aan je klant en van daaruit een testimonial te schrijven. Dit maakt je testimonial uitgebreider en realistischer.

Vragen die je kan stellen, zijn:

Wat was de reden om mijn dienst af te nemen?
Had je vooraf nog twijfels? Zoals: vond je het te duur, had je eigenlijk geen tijd of wist je niet of het wel ging werken, etc.

Zo ja, wanneer verdwenen die twijfels? Of waarom nam je toch mijn dienst af ondanks die twijfel?

Wat waren de resultaten na het gebruik van mijn dienst?
Aan wie zou je deze dienst nog willen aanbevelen?
Wil je verder nog wat kwijt?

Het belangrijkste van de vragen is dat je altijd goed doorvraagt. Zo voorkom je algemeenheden.

Je recensie zou ongeveer zo kunnen worden:

Vooraf had ik wel mijn twijfels. Is een massage niet iets te luxe om geld aan uit te geven? Toch ben ik blij dat ik sinds twee maanden bij Sien kom voor een wekelijkse massage. Ik zat al een tijdje niet lekker in mijn vel. Op mijn werk is het altijd megadruk en heb ik geen minuutje ontspanning en thuis kwam ik ook al niet echt tot rust, omdat mijn kleine kinderen constant aandacht vragen. Bij Sien heb ik echt een uurtje voor mezelf en voel ik mij daarna volledig ontspannen. De afgelopen 2 maanden heb van Sien geleerd om meer aan mezelf te denken en meer me-time in te plannen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik relaxter ben op mijn werk en dat ik thuis geen kort lontje meer heb tegenover mijn kinderen. Ik ben een veel betere werknemer en moeder geworden!

In deze testimonial wordt een van de bezwaren uitgelegd die men kan hebben om een massage te nemen voor zichzelf. Wil ik mijn geld wel uitgeven aan massage of is dat zonde? Door een bezwaar te vermelden worden potentiële klanten geholpen om toch een keuze te maken. Dat je ondanks de bezwaren toch voor jouw dienst kan gaan. Daarom is het ook zo belangrijk om de resultaten te vermelden. Want daar gaat iedereen voor positieve resultaten.

Succes!

Lezersvraag: Waar moet ik over bloggen?

Vandaag bespreek ik de vraag van Annic (27) die werkzaam is als zelfstandig coach voor moeders.

Wekelijks schrijf ik een blog voor mijn (potentiële) klanten, namelijk moeders, maar heb soms totaal geen idee waar ik nu weer over moet schrijven.

Een hele goede vraag van je Annic. Het voert te ver om alle stappen in deze blog te vermelden, maar ik wil graag de 3 makkelijkste keywoordtools die je op ideeën kunnen brengen bespreken. Het voordeel van het gebruik van keywoordtools is dat wanneer je deze zoekwoorden gebruikt in je blog dat je dan een grotere kans hebt om jouw doelgroep aan te spreken en hoger te komen in Google.

Er zijn verschillende tools die je kan gebruiken, zoals de Moz Keywordplanner. Maar het handigst is eigenlijk gewoon het gebruik van Google Suggest.

Je herkent het vast wel. Als je iets intikt bij Google, krijg je suggesties. Tik ik in moeders, dan krijg ik suggesties als moeders mooiste en moeders en voor moeders cadeau. En wanneer ik na het woordje moeder de letter a intyp, krijg ik onder andere moeders aan het werk, etc. Het is dus handig om na elk woord een letter in te typen, want zo krijg je al veel ideeën voor je nieuwe blog.

Nog een handige tool die veel mensen over het hoofd zien, zijn de woorden die je onderaan in Google kunt vinden.

We noemen dat ook wel de Latent semantic keywords afgekort LSI.

Tik ik in werkende moeder, dan vind ik onderaan in Google werkende moeders en het huishouden, werkende moeder slecht voor het kind, etc. Nu krijg je dus een totaal van ideeën die je kan uitwerken. Hoe combineert een werkende moeder het huishouden? Etc.

Ook via Google trends kun je op ideeën komen. Met deze tool kun je kijken van welke trend er nu sprake van is. Zo zie ik als trend de luizenmoeders. Waarschijnlijk nu een trend naar aanleiding van de populaire serie de luizenmoeder. Dit is weer een zoekwoord waar je een of meerdere blog over kan schrijven.

Zo zie je dat je met handige tools op veel ideeën kan komen.

 

Hoe krijg jij meer klanten?

Meer klanten

Ik wil graag meer klanten. Maar hoe krijg ik meer klanten?

Meestal is dit de eerste vraag die je wordt gesteld als je je gaat bezighouden met online marketing en je een business coach of online marketeer in huurt. Stel je bent een coach, dan is de eerste vraag vaak: “Voor wie wil je als coach wat betekenen of doen?” Hoe duidelijker het beeld is, des te makkelijker jij weet waar je op zoek moet gaan naar je doelgroep en ook waar jouw cliënten jou kunnen vinden. En hoe duidelijker het beeld, des te makkelijker men voor jou kan kiezen.

De meeste mensen gaan liever naar een specialist. Een cliënt met stressklachten gaat liever naar een coach die gespecialiseerd is in stressproblematiek, dan naar een coach die overal advies in geeft. Mensen willen dus begrijpen wat er bij jou te ‘halen’ valt.

Bij mij in de buurt is er een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in het geven van fysiotherapie aan kinderen. Ze is de enige fysiotherapeut in de stad die hierin is gespecialiseerd. Mensen met kinderen gaan voornamelijk naar haar toe. Terwijl in principe een gewone fysiotherapeut ook behandelingen geeft aan kinderen. Maar door een duidelijke richtlijn te kiezen, krijgen klanten wat meer vertrouwen in de deskundige. Omdat het zo specifiek is zou jij het wel beter weten dan je concurrenten. Dat is de algemene gedachten van mensen.

Maar, dan is er de vraag voor wie zou jij wat willen betekenen. Tijdschriften hebben daar al heel lang een trucje voor bedacht. Voor het eerste nummer uit is, gaan ze al samen vergaderen over hun ijkpersoon. De ijkpersoon is geen echte lezer, maar een fictief personage dat model staat voor de hele doelgroep. De redactie van een tijdschrift heeft die persoon steeds voor ogen bij het schrijven van verhalen.

Voor ondernemers is het ook handig om een ijkpersoon, ook wel persona genoemd, te hebben. Men weet waarvoor ze bij jou kunnen zijn. Nog een ander groot voordeel is dat je zowel je communicatie (bijvoorbeeld op je website) als de uitstraling naar je ideale klant kan aanpassen. Je kunt rekening houden met de behoeften.

Hoe doe je dat?

Denk aan je allerleukste ideale klant. Wie help jij het liefst? Houd jouw droomklant voor ogen. En beantwoord de volgende vragen.

Wat is het geslacht van je klant? Leeftijd? Woonplaats? Burgerlijke staat? Zijn/haar karakter? Wat voor hobby’s heeft ze? Welke websites en andere media bezoek jouw klant het vaakst? Op welke plekken komt ze het liefst? Wat zijn haar grootste problemen? Waar heeft jouw klant behoefte aan? Welke oplossing zou jij kunnen bieden?

Als de klant bij jou is geweest, wat voor verandering heeft ze dan aan het eind van het traject gemaakt?

Maak een stuk of 3 van deze zogeheten persona. En ik weet zeker dat het je iets gaat opleveren.

 

Succes!

Interview: Luna van webwinkel Dolze

‘Het is voor mij belangrijker om succesvol gelukkig te zijn dan gelukkig succesvol.’

Naam: Luna Cano Fernandez (23)
Woonsituatie: Samenwonend in Gouda
Werk: Eigenaresse van webwinkel Dolze

Als je mij een beetje kent, weet je dat ik altijd wel een reden zoek om notitieboekjes te kopen. Je kan immers nooit genoeg hebben, toch? Dus nu heb ik zo’n grote stapel dat ik bijna mijn eigen notitieboekjes webshop kan beginnen. Elke keer dat ik een leuk boekje zie op Instagram, kan ik het weer niet laten. Zo ging dat ook bij de webwinkel Dolze die ik sinds kort volg. Zij verkopen echt hele mooie notitieboekjes, dus ja, ik werd al snel klant. Overigens verkopen ze nog meer fantastische producten voor in en om het huis, dus mocht je daarvan houden, sla je slag. Ze zullen je niet teleurstellen.

Ik werd nieuwsgierig naar wie er achter deze shop zit en of zij mee wilde werken aan mijn rubriek ‘businesstalk’. Achter Dolze zit Luna en ze reageerde direct enthousiast op mijn vraag.

Luna, kun je uitleggen wie je bent en wat je doet?

‘Ik ben eigenaar van Dolze. Tijdens mijn studie Leisure management merkte ik al gauw dat het ondernemen mij aansprak en ik merk dat ik nu helemaal op mijn plek zit als ondernemer.’

Dolzes slogan is: Spaanse stijl in een Hollands jasje. Wat bedoel je daarmee?

‘De windlichten en het keramiek zijn de hoofdproducten van Dolze. Deze producten komen uit Spanje en worden in een Nederlands jasje gestoken. De Spaanse stijl is heel anders dan de Nederlandse. Voor Dolze worden de producten aangepast naar de Nederlandse stijl. Een voorbeeld is het keramiek waarvan de uitstraling een stuk strakker is, maar nog wel de Spaanse kleurrijke invloeden bevat.

Momenteel ben ik samen met een kunstenaar aan het werken aan een kaartencollectie. Hier zal je de Spaanse stijl ook weer in terug zien.’

Super gaaf zeg. Hoe is het begin van Dolze ontstaan?

‘De oorsprong van Dolze ligt bij de ontdekking van de geurende windlichten van Ca’n Diles Mallorca. Na een eerste kennismaking met dit product besloten twee vrienden het product naar Nederland te brengen en vanaf oktober 2011 is Dolze de officiële vertegenwoordiger van Ca’n Diles in Nederland en België. Begin 2012 kwam de keramiek in beeld. Dit is een tweede product dat in opdracht van Dolze gemaakt wordt door een meester-keramist op Mallorca. De eigenaren hebben na een tijdje niet zo veel meer aan Dolze gedaan en toen kwam Dolze op mijn pad. Ik ben onderzoek gaan doen naar de markt en ik zag veel potentie in Dolze. Sinds augustus vorig jaar ben ik de officiële eigenaar geworden. Ik ben op zoek gegaan naar producten die een waardevolle aanvulling zijn op de huidige collectie. Nu richt Dolze zich naast woonaccessoires ook op stijlvolle sieraden & accessoires, schrijfwaren & kaarten, verzorgingsproducten en partyproducten.’

Ging het altijd van een leien dakje, of ben je onderweg ook nog hobbels tegen gekomen?

‘Doordat Dolze een tijdje stil had gelegen, moest ik eigenlijk opnieuw beginnen. Ik heb onder andere een nieuwe website gemaakt, sociale media aangemaakt, klanten geworven, foto’s gemaakt van de nieuwe producten en ga zo maar door. Het is erg leerzaam om een bedrijf op te zetten. Ik heb bijvoorbeeld erg lang gedaan over het online zetten van de website. Ik vond het zo spannend om officieel het domein over te zetten naar de nieuwe webshop. ‘Wat zouden mensen van de nieuwe huisstijl vinden?’ En ‘wat vinden ze van de nieuwe producten?’ Ik ben alles nog een keer nagelopen en heb toen de knoop doorgehakt om de website online te zetten. De reacties op de webshop waren erg positief en dat was ook meteen te zien aan de hoeveelheid bestellingen.

Welk product in de shop is het populairst?

‘Ik merk per week verschil in de populariteit van de producten. Momenteel zijn windlicht aardbei en de RVS leopard armband de bestsellers in de webshop. Ik merk ook dat klanten enorme fan zijn van de keramiek. Van ieder vaasje is er maar één, dus deze zijn vaak snel uitverkocht.’

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

‘Iedere werkdag ziet er anders uit voor mij. Op een dag ben ik vaak bezig met het inpakken van orders, nieuwe producten inkopen, foto’s maken/bewerken van nieuwe producten, administratie, bedenken van nieuwe collecties, sociale media en klantenservice. Mijn dagen zijn nooit hetzelfde en dat vind ik erg fijn!’

Heb jij nog tips voor ondernemers die ook graag een webwinkel willen starten?

‘Doe iets met passie en enthousiasme. Ik heb geleerd dat je in het leven gewoon moet doen wat goed voelt en stappen moet durven nemen. Je kan zoveel moois uit het leven halen.’

Wat vind je leuk aan het hebben van een eigen webwinkel?

‘Ik vind het erg mooi om te zien hoe Dolze aan het groeien is. En je hoort het wel vaker van ondernemers: maar de vrijheid en doen wat je leuk vindt, zijn ook erg belangrijk voor mij. Geen dag is hetzelfde!’

Nog een voordeel van het hebben van een eigen onderneming vind ik dat je zelf kan bepalen hoe je het bedrijf stuurt. Je hoeft je keuzes niet goed te laten keuren door anderen. Ik vind het fijn om te sparren met anderen, zo zorg ik ervoor dat ik niet in mijn eigen denkwijze blijf hangen. Dit heb je vaak zelf niet door.’

Wie is jouw rolmodel?

‘Wat ik geleerd heb van mijn vader is dat als je in een product gelooft, dat je hier ook daadwerkelijk wat mee kan doen. Mijn vader is een echte ondernemer. Hij ziet veel kansen en pakt deze ook graag aan. Ik heb gezien hoe je zelf signalen om kan zetten naar iets tastbaars voor jouw bedrijf, hoe je kan inspelen op iets waar je zelf al veel passie voor hebt en in gelooft.

Een ander rolmodel voor mij is Lotte Rensen.

Lotte is oprichter van het online platform Ambitieuze Meisjes en vorig jaar heeft zij de Viva400 award in de categorie Wereldverbeteraars gewonnen. Wat ik van Lotte Rensen geleerd heb, is dat het hier en nu erg belangrijk is en dat daarbij komt kijken dat een van de belangrijkste dingen in je leven is dat je succesvol gelukkig bent en niet andersom. Ik vind het sowieso belangrijk om mijn beslissingen voor Dolze te maken aan de hand van morele keuzes in plaats van dat het geheel om geld verdienen gaat. Uiteindelijk is het wel belangrijk dat het bedrijf winst boekt, alleen het voornaamste voor mij is dat jij als ondernemer gelukkig bent en anderen helpt.

Mijn motto is dan ook: “Het is belangrijker om succesvol gelukkig te zijn dan gelukkig succesvol.”

Mooi motto. Waar zou je over 5 jaar willen staan met Dolze?

‘De hoofdproducten van Dolze worden gemaakt door lokale ondernemers op Mallorca. In de toekomst wil ik met nog meer locals werken, om op die manier wat bij te kunnen dragen aan de lokale economie.’

 

Wauw, wat een mooi bedrijf heeft Luna. Je kunt wel raden waar ik voorlopig mijn notitieboekjes en (woon)accessoires blijf kopen. Wil je Luna volgen op Instagram? Dat kan hier of bekijk haar bedrijf Dolze.