Erno Hannink

Interview Erno Hannink

Interview:  Erno Hannink

Naam: Erno Hannink (51)
Woonsituatie: getrouwd en vader van een zoon (22) en dochter (20)

Erno Hannink

Erno Hannink is businesscoach, en heeft daarnaast ook een eigen podcast waarin hij op een informele en luchtige manier ondernemers interviewt die bijzondere dingen doen. Heel interessant om naar te luisteren, want je leert zo van de ervaringen en kennis van de ondernemers. Op een makkelijke manier wordt zo ook míjn kennis vergroot. En sommige tips pas ik dan ook toe. En wat een kennis heeft deze man. Onlangs bracht hij zijn negende boek uit, genaamd ‘Betere Beslissingen, Beter Bedrijf’. Hoewel dit het dunste boek is dat ik dit jaar heb gelezen, zit het bomvol tips voor ondernemers. Zeker een aanrader om te lezen.

 

 

Erno, kun je uitleggen wie je bent? En wat je doet?

‘Ik ben ondernemer sinds 2006, getrouwd met Monique, vader van twee kinderen. Ik coach ondernemers met een team van tussen de acht en 25 medewerkers over beter ondernemen.

 

Ik volg je nu zo’n tien jaar. Voorheen hielp je vooral zzp-ers, coaches. Waarom die omslag naar ondernemers met een team?

‘Het voordeel van ondernemers met een team is dat ze werk kunnen overdragen aan hun medewerkers. Momenteel help ik ondernemers in de rollercoaster fase, dat zijn bedrijven die tussen de acht en 25 medewerkers hebben. Ik help ze met hun groei.

Je hebt namelijk vijf fasen. Je hebt de Startup fase (tot acht medewerkers), dan dus de Rollercoasterfase, de Puber fase (25-50 medewerkers), de Scale Up (50-150 medewerkers) en dan de Flow fase en dat gaat om bedrijven met 150 medewerkers of meer. En als je wil groeien als bedrijf, ga jij als ondernemer door die fasen heen. Bij het schakelen naar een andere fase, moet jij als ondernemer ook veranderen. Iedere fase heeft namelijk zo zijn eigen uitdagingen voor de ondernemer, en dat brengt altijd gedoe met zich mee. De ondernemer moet zijn gedrag en manier van werk veranderen.

En dat is waar ik mij als businesscoach op richt. Hoe kun je als ondernemer goed door de overgang van de Startup fase naar Rollercoaster fase komt.’

 

Wat doe je dan precies?

‘Ik kijk naar het gedrag van de ondernemer; welk gedrag heb je nu en welk gedrag heb je nodig om naar de volgende fase te gaan?’

 

En houd je de consulten dan via Skype of face-to-face?

‘Ik kies er bewust voor om mijn klanten fysiek te ontmoeten. Ten minste één keer per maand heb ik een afspraak met de klant staan. Dat kan bij de klant zijn of bij mij in Doetinchem. Voorheen deed ik ook online gesprekken via Skype. Maar bij live is voor mij het voordeel dat ik beter voel wat precies er speelt. Wat blokkeert de klanten? In gesprekken komt het nog wel voor dat ze bewust iets overslaan, omdat dát stukje net niet goed gaat. En als je dat stukje niet proeft of ziet dan, kun je er makkelijk als coach aan voorbij gaan. En dat zag ik vaak gebeuren bij Skype-consulten.’

 

Dus als ik het goed begrijp; op het moment dat je bij de klant zit, krijg je andere informatie dan als je een online gesprek zou hebben met de klant? Maar waarom houden ze iets achter dan?

‘Dat doen ze heel bewust. Het is moeilijk om toe te geven als je dingen niet doet zoals we hebben afgesproken. Of dingen doet waarvan jezelf al weet dat het eigenlijk niet goed is. Of ik hoor weleens dat ze zich schamen voor de dingen die ze doen en die beter zou kunnen. Het is vaak een worsteling bij de klant. Je weet vaak wel dat het anders moet, maar het lukt je niet. En dat is niet eenvoudig om toe te geven.’

 

Je hebt ergens weleens gezegd dat je zelf ook een coach hebt ingehuurd.

‘Ja, dat klopt. Of je nu ondernemer of werknemer bent, wanneer je vastloopt in de manier waarop je nu werkt, en het levert niet de gewenste resultaat op dan denk ik dat het slim is om een coach in te huren, die je aanwijzingen kan geven over wat je kunt veranderen, waarin je stappen kan zetten, waar je wat anders moet doen. En of je nu zelf een coach bent of niet, dat maakt niet uit. Het is goed om te kijken naar wat je anders zou kunnen doen.’

 

Daar ben ik het met je eens. Want zelf heb je toch blinde vlekken.

‘Ja absoluut. Ik denk dat het zelfs noodzakelijk is als je coach bent dat je zelf een coach hebt. Want er zijn zoveel dingen die je zelf ook niet ziet. Je coacht zelf mensen op bepaalde vlakken, maar op diezelfde vlakken kan jij zelf ook issues hebben. En als je zelf geen coach hebt, dat zou ik eigenaardig vinden.’

Erno Hannink show podcast

Hoe kom je aan klanten? Volgens mij zit je niet heel vaak op Instagram.

‘Dat klopt. In het verleden besteedde ik best veel tijd aan Facebook en Instagram. Maar op dit moment is Instagram vooral een platform waar ik veel tijd mee kwijt ben en geen tijd mee win. Verder zitten mijn huidige klanten niet veel op Instagram. Het platform waar ik het meeste aan heb, is mijn eigen website www.ernohannink.nl en LinkedIn Ik heb een podcast die ik produceer en waarin ik ondernemers interview. En al die content zorgen ervoor dat potentiële klanten snappen hoe ik over dingen nadenk en ideeën krijg over hoe je dingen anders kan doen. En zo kan een zaadje geplant worden. Verder kom ik aan mijn klanten door echt met mensen af te spreken. En om aan mijn huidige klanten te vragen of ze nog andere ondernemers kennen die mijn hulp ook nodig hebben.

Verder is het niet zo dat ik echt veel klanten nodig heb. Ik kies er voor om met een beperkt aantal klanten te werken.’

Je gaat zeker voor de hoge prijzen? (lacht)

‘Het is niet perse zo dat ik hoge prijzen vraag. Het is meer dat ik kijk naar de waarde die ik lever. Dat is cruciaal. En als je herkent dat je waarde toeneemt, dan is het ook van belang dat je je prijs daar op aanpast.’

 

Je maakt veel content? Hoe vaak ben je bezig met het maken van je content?

‘Mijn podcast komt iedere donderdag live en het schrijven doe ik elke werkdag.’ (lacht)

 

Dat is heel veel. Wat mooi. Hoe doe je dat?

‘Dat is het hele punt waar het om draait. Als je iets wil, dan is het slim om een ritme te kiezen waar je je aan kan houden. En aan een dagelijkse ritme kun je veel eenvoudiger aanhouden dan een wekelijks ritme. Het is ook niet ingewikkeld om aan onderwerpen te komen. Ik krijg inspiratie van mijn klanten en de boeken die ik lees. Het is voor mij belangrijk dat ik echt elke dag een post schrijf, omdat ik weet dat heel belangrijk is voor mijn bedrijf.

Ik noem dat zelfzuchtige keuzes. Dat je dingen gaat doen die voor jou belangrijk zijn. Ik kies ervoor om drie belangrijkste acties te doen op een dag en dit komt na het schrijven.’

 

Elke dag schrijven, zou je dat iedere ondernemer aanraden?

‘Nee. Je moet doen wat bij jou past. Wel is het zo dat wanneer je als ondernemer echt zichtbaar wil worden, het belangrijk is dat men je echt gaat zien als de expert over dat onderwerp. Dan raad ik wel aan om vaak te publiceren. Maar dat kan schrijven zijn, of het maken van video, audio of afbeeldingen. Kies een manier die bij jou past. Dan kun je het namelijk het beste volhouden.’

Kun je wat meer vertellen over je podcast?

‘Het zijn altijd ondernemers die ik interview. Ik vind het leuk om van ze te leren. Waar komen zij vandaan? Wat doen zij anders dan anderen. Wat was het zaadje in het verleden dat er voor gezorgd heeft dat ze zijn gaan ondernemen? Ik ben blij als ik één ding heb geleerd uit het gesprek. Dat is voor mij de essentie. Ik wil graag leren van ambitieuze ondernemers.’

 

Dan heb je ook nog eens een boek geschreven. Vertel, waar gaat je boek over?

‘Hoe je als ondernemer beslissingen neemt die jou als bedrijf verder helpen. Hoe je als ondernemer keuzes maakt die goed zijn voor jou en daarmee ook voor je bedrijf. Ik zie dat ondernemers veel tegen het groeiplafond aanlopen. Ze willen wel groeien, maar telkens gebeuren er dingen waardoor ze niet door kunnen groeien. Daar heb ik inmiddels wat kennis over verzameld en daar schrijf ik dan over. Het boekje is gratis te lezen of je kunt het fysiek kopen en dan betaal je alleen verzendkosten.’

 

Wat is een algemene tip die je zou geven aan alle ondernemers?

‘Dat je ruimte creëert in je agenda om na te denken over de toekomst van je bedrijf. Dat je een moment pakt om te denken; wat is het belangrijkste als ondernemer om mijn bedrijf te laten groeien? Je werkt als ondernemer steeds voor je klanten. Als je alleen maar werkt voor klanten, dan heb je waarschijnlijk een overvolle actielijst. Heel veel chaos. Je kan niet nog harder werken. Je kan niet minder slapen. Op het gegeven moment gaat dat niet meer. Je kunt dan het beste tijd inruimen om niet te werken. Alleen maar nadenken over de volgende stap om je bedrijf te laten groeien. Dat lijkt heel tegenstrijdig. Je gaat tijd inruimen om niets te doen. Terwijl je het gevoel hebt dat je agenda overloopt en steeds harder moet werken. Maar toch zou ik dat adviseren, zodat je nadenkt hoe je meer tijd kan krijgen en toch je bedrijf kan laten groeien.’

 

Hoe vaak zou jij ondernemers aanraden om daar tijd voor vrij te maken?

‘Mijn visie is dat je daar elke week een rustmoment voor in zou moeten plannen. Ik noem dat ‘rotsvaste rustblokken’. Daar bedoel ik mee dat je drie tot vier uur achter elkaar niets doet. Mocht er in het ergste geval iets tussen komen, zorg er dan voor dat je direct diezelfde week ergens anders in je agenda ruimte maakt. Deze tijd is goed om te nadenken over vragen als: voor wat voor klanten zou ik willen werken, met welke klanten heb ik de meeste lol, wat is de beste klant, wat is de beste oplossing die ik kan bedenken? Voor mezelf heb ik ook geen overvolle actielijstjes. Ik doe zelf drie acties per dag. Ook begin ik elke dag met rustmomenten; met lezen, schrijven en video’s bekijken. En pas daarna begint het werk.’

 

En dan de vraag die ik altijd stel. Waar sta je over vijf jaar?

‘De volgende stap is dat ik coaching ga doen in groepsvorm. Een soort mastermind vorm. Elke kwartaal ga ik dan een training organiseren over een bepaalde onderwerp. De ondernemer heeft dan negentig dagen om te werken aan het onderwerp. Daarbij kan hij het onderwerp terugkoppelen en feedback krijgen van de ondernemers in de groep. Die groepen wil ik gaan opzetten en daarna uitbouwen. Ik denk dat ik over vijf jaar met een aantal coaches samenwerk om die groepen te coachen, en dat mijn doel dan vooral is om de workshops te organiseren, content te maken en ideeën te bedenken voor die mastermind groepen. En natuurlijk heb ik in die vijf jaar ook weer boeken geschreven en een aantal podcast gemaakt. Dat gaat gewoon door.

Wil je Erno volgen, dat kan op zijn Instagrampagina. Of bestel gratis zijn boek op zijn eigen website. Hier zijn ook zijn podcasts te beluisteren.

normen

Welke normen hanteer jij?

Normen

Normen zijn gedragsregels waar jij jezelf of de ander op afrekent of waarvan je verwacht dat jij of de ander zich aan houdt.

Het heeft niet zoveel te maken met ‘de waarheid’. Normen van jezelf heb je zelf bedacht en/of zijn je opgelegd tijdens je opvoeding, je eigen cultuur en je vrienden. Normen hoeven dus niet waar te zijn, maar vaak zie jij ze wel voor waarheid aan en handel je dus ook naar je eigen normen.

Voorbeelden van zelfopgelegde normen:

  1. Ik moet de perfecte moeder/vader, vrouw/man, vriend(in), kind, ondernemer e.d. zijn.
  2. Ik mag niet huilen, zeker niet in het bijzijn van anderen.
  3. Ik mag geen fouten maken, ik moet alles goed doen.
  4. Ik mag nooit bang zijn.
  5. Ik mag geen tijd nemen voor mezelf, ik moet altijd (hard) werken.
  6. Ik moet altijd vriendelijk blijven.
  7. Ik moet van al mijn kinderen evenveel houden.
  8. Ik zet anderen op de eerste plaats.

Deze normen klinken misschien heel overdreven, maar je zal vast wel een paar herkennen. Het is soms goed om te kijken of de normen die we onszelf opleggen nog wel van toepassing zijn. Veel normen zijn vaak in onze kindertijd ontstaan, maar nu we volwassen zijn misschien niet meer van toepassing, terwijl we ze nog steeds (on)bewust gebruiken.

Wat je zou kunnen doen is een stuk of 10 normen opschrijven die jij nog vaak hanteert. Daarna neem je ze een voor een onder de loep aan de hand van de onderstaande 4 vragen.

Is jouw norm flexibel?

Starre normen die geen enkele flexibiliteit hebben zijn moeilijk hanteerbaar, neem bijvoorbeeld de norm: ik mag geen fouten maken. Als je dan wel fouten maakt, is dat geen verbetering voor je zelfvertrouwen. Flexibeler is het om te denken: Ik doe mijn best, maar natuurlijk mag ik fouten maken. Fouten maken hoort erbij, daar leer je tenslotte van.’ Deze vernieuwde norm geeft je veel meer speling en vrijheid dan als jezelf iets verbiedt.

Is jouw norm door jezelf gemaakt?

We hebben zonder dat we het vaak doorhebben normen die door anderen zijn bedacht, bijvoorbeeld die van je ouders. In het kader van ‘dat hoort zo of dat hoort niet zo’. Als je als vrouw van je moeder hebt geleerd dat de norm is dat als de kinderen klein zijn dat je dan thuis moet blijven, dan kan het zijn dat je die norm ook meeneemt terwijl je misschien dolgraag had willen werken. Of als je als man van je vader hebt geleerd dat je altijd keihard moet werken, kan dat ervoor zorgen dat je altijd maar werkt terwijl je als man ook 4 dagen wil werken, om er vaker voor je gezin te zijn. Dit is even gechargeerd gezegd om aan te geven hoe normen ons door anderen kunnen worden opgelegd.

Is jouw norm positief?

Zorgt jouw norm voor een positieve uitkomst? Of hanteer jij die norm alleen uit principe? Een goede norm zorgt op lange termijn voor een positieve uitkomst.

Verbetert de norm jouw leven?

Als je altijd maar van jezelf vrolijk moet zijn, zou dat betekenen dat je emoties zoals verdriet niet toe mag laten terwijl verdriet en andere gevoelens zoals boosheid er ook bij horen. Al je emoties  opkroppen zodat ze er uiteindelijk op een verkeerde manier uitkomen of zich uiten in lichamelijke klachten , is ook geen verbeterde manier voor jouw leven. Dus kijk even of je normen hebt zoals deze die geen positieve invloed op jou hebben.

Mark Daamen

Interview: Mark Daamen

Naam: Mark Daamen
Leeftijd: 42 jaar
Woonsituatie: Single vader van een zoon (6) en dochter (4)

 

‘Het belangrijkste vind ik, is iets bijdragen aan de wereld en de problemen die er nog leven.’

Instagram blijft toch echt wel een prachtig platform waarbij je interessante mensen kan leren kennen. Zo ook bij Mark Daamen. Hij verkocht succesvol enkele bedrijven. En heeft daarvan enkele learnings geleerd die hij nu weer leert aan mindfull millenials ondernemers die een bedrijf willen bouwen die in dienst staat van hun leven. Op zijn Instagramaccount @markdaamen.nl deelt hij met humor zijn dagelijkse leven als ondernemer en geeft hij interessante businesstips.

Genoeg reden dus om Mark het hemd van zijn lijf te vragen.

Hoe ben je begonnen met ondernemen?

‘Ik had een gat in de markt gevonden met mijn visie. Zo ben ik een assurantiebedrijf begonnen die het anders deed dan de traditionele, waar het gebruikelijk was om provisie te krijgen voor het aanbieden of eigenlijk verkopen van bepaalde producten van bedrijven en banken. Het probleem hiervan was dat je niet echt meer aan het adviseren was, maar probeerde producten te verkopen terwijl het om financiële producten ging. Dit voelde niet helemaal goed voor mij en toen ik mijn eigen bedrijf opstartte, wist ik dat ik dat deel er helemaal uit ging gooien.

 

Provisie

Hoe ik het ging doen, wist ik nog niet, maar dat zouden we nog wel gaan zien. Het was niet makkelijk om de provisie helemaal uit het systeem te krijgen van de bedrijven waarvan wij de producten aanboden. Zodra wij een product verkochten aan een klant, ontvingen wij nog steeds provisie, omdat dit niet uit het systeem te halen was, maar gaven wij dit terug aan de klant zodat er eigenlijk geen sprake meer was van provisie.’

 

Heb je hierbij veel hobbels ondervonden?

‘Jazeker, het ging niet allemaal over rozen. Het is het eerste halfjaar heel moeilijk geweest om het bedrijf te runnen en op gegeven moment ben ik me ook af gaan vragen of ik niet beter ook nog in loondienst kon gaan ernaast. Zo ben ik bij verschillende uitzendbureaus langs geweest om te solliciteren, waar ze vervolgens zeiden dat het een beetje kansloos zou zijn voor mij om voor 2 à 3 dagen in de week een baan te gaan zoeken. Het was een lastige periode, maar ook in deze periode is alles een beetje op zijn plek gaan vallen.

 

Ineens wel succes

Alles wat ik dat halfjaar heb gedaan en de gesprekken die ik heb gevoerd, sloegen ineens aan. De mensen die ik had gesproken, wilden ineens klant worden. Ongeveer na 14 maanden gebeurde dit. Er leek meer vraag naar mijn methode te zijn en verzekeringen begonnen er wat voor te voelen. Hierom wilden ze testen met mij gaan uitvoeren om te kijken wat ze er allemaal mee konden doen en hoe hun systeem hierop aangepast kon worden. Een factor die hier waarschijnlijk bij meespeelde, is de wetgeving die in de toekomst zou veranderen omtrent provisie. Hier speelde mijn bedrijf natuurlijk goed op in.

 

60 uur in de week werken

Een andere hobbel was dat ik veel wist van belastingrecht, adviseren en financiële producten, maar eigenlijk vrij weinig van personeel managen, het ondernemen zelf en hoe je als ondernemer continu de groei van je bedrijf bewaakt en welke fasen hierbij komen kijken, en ga zo maar door. Ik werkte 60 uur in de week waardoor mijn relatie ook stuk is gelopen, want ik was bijna nooit thuis en als ik thuis was, dan was ik helemaal kapot. Dus toen ik het bedrijf verkocht had op mijn 32e, viel er zeker een last van mijn schouders. Je merkt achteraf pas hoe zwaar het eigenlijk echt was en dat je feitelijk in een burn-outsituatie hebt gezeten al die tijd. Alles wat er mis kan gaan in een bedrijf heb ik die 4.5 jaar wel gehad. Dit was dan ook mijn zogenaamde “oeps-bedrijf”, maar ik heb er zeker veel van geleerd.’

 

Wat ben je daarna gaan doen?

‘Na de verkoop van mijn bedrijf ben ik eerst een tijd gaan reizen. Daarna kwam mijn buurman naar mij toe, die mij al eerder hielp met het marketinggedeelte van mijn toenmalige bedrijf, die leuke ideeën had over hoe we ondernemers konden begeleiden. Ik op financieel gebied en hij met marketingactiviteiten. Dat was in zoverre een succes dat het hele mooie dingen heeft teweeggebracht, maar het bedrijf heeft zelf ook veel geld gekost. Ik deed het natuurlijk samen met een vriend en daardoor zijn we eigenlijk te lang doorgegaan met het bedrijf, omdat we onze vriendschap wilden bewaren. Mijn verantwoordelijkheden binnen het bedrijf gingen goed, maar die van hem minder. Dat frustreerde mij en resulteerde in het besluit om de stekker eruit te trekken. Ondanks dat, zijn er wel mooie dingen uit voortgekomen.

 

Boekhouding op dagbasis

De ondernemers die we hebben begeleid, hebben mij doen inzien dat er binnen bedrijven vaak weinig overzicht is op de boekhouding en geen goed plaatje hebben van het financiële overzicht. Dus er moest gewerkt worden aan managementinformatie. Toen ben ik op zoek gegaan naar een software tool die de boekhouding continu bijhoudt. Die tools waren er wel, maar werden niet tot nauwelijks gebruikt. Hier wou ik verandering in brengen en daarom ben ik bij een bedrijf gaan regelen dat alles omtrent boekhouding efficiënter werd en geautomatiseerd. Zo konden ze alle bonnen via een app inscannen die het dan direct doorstuurde naar freelance boekhouders. Vanaf dat moment was de boekhouding op dagbasis in orde. De nieuwigheid is er inmiddels wel van af en dat is het moment dat ik zelf ook begin af te haken. Hierom heb ik het bedrijf vorig jaar verkocht.

 

Deal

Naast het administratiekantoor ben ik toen ook een assurantiebedrijf gestart, op dezelfde manier als ik daarvoor had gedaan, alleen nu begreep ik wél waar ik mee bezig was en wat ik deed. Dat ging dan ook een stuk beter. Dat bedrijf heb ik vorig jaar meeverkocht als deal.’

 

Nieuw programma voor mindful millenials

‘Begin 2017 ben ik een winstprogramma gestart. Dit is een programma waarbij ik 1-op-1 ondernemers een jaar lang begeleidt. Het is echt voor ondernemers die al een tijdje bezig zijn en al heel veel hebben geprobeerd om hun bedrijf op te schalen, maar op een bepaald plafond blijven zitten. Vanaf die fase begeleid ik deze ondernemers en dan heel specifiek de “mindful millenials”, de ondernemers die daadwerkelijk iets willen bijdragen aan de wereld en niet slechts bezig zijn voor hun eigen portemonnee. ‘

 

Waar bestaat zo’n jaarprogramma uit?

‘Het gaat om hele intensieve begeleiding die in principe uit drie fasen bestaat. In de eerste fase brengen we vooral de doelen en wensen in kaart en gaat het om de zelfontplooiing. Wat wil je bereiken, wat vind je belangrijk, wat wil je verdienen, wat wil je van je kennis weggeven, etc.

 

De tweede fase

De tweede fase draait om de financiële doelen, niet de omzet of winst, maar de cashflow. Hoeveel geld gaat er door je bedrijf heen? Eerst moeten de huur en de salarissen gedekt zijn, dan kun je gaan investeren.

 

Derde fase

De derde fase draait vooral om plezier, welke vakantie wilde je altijd al een keer doen? Misschien wilde je al heel lang piano leren spelen, een elektrische fiets hebben, of noem maar op. Daar gaan we ook naar kijken.’

 

Heb je ook een bepaald doel voor ogen met wat je doet?

‘Het belangrijkste vind ik, is iets bijdragen aan de wereld en de problemen die er nog leven. Daar moeten we bewustzijn en bezieling voor creëren. En dan niet alleen voor de problemen van de mens, maar van alles dat leeft; de bomen, vogels, het gras, de aarde als mechanisme en wat eromheen draait. Zelf heb ik iets met water en vind ik het belangrijk om bijvoorbeeld in Afrika voor waterputten te zorgen. Als de gemeenschappen daar niet meer kilometers hoeven te lopen voor wat water, kan er tijd gestoken worden in andere belangrijke zaken, zoals persoonlijke ontwikkeling, onderwijs en noem maar op. Het is ook mijn uiteindelijke doel om de ondernemers die ik op het moment begeleid, later in te zetten om dit project op gang te brengen.

 

Financiële rust

Wat ik nu met die ondernemers wil bereiken is een punt dat ze financiële rust hebben en geen stress over het betalen van huur en andere basiskostenposten van het leven in Nederland. Zodat zij vervolgens ook kunnen gaan nadenken over wat ze nu kunnen gaan doen en welke bijdrage zij aan de wereld kunnen leveren.’

 

Ben je spiritueel?

‘Dat ben ik niet altijd geweest. Als kind wel, maar toen is dat een beetje verdwenen door die druk om geld te gaan verdienen. Maar een tijd geleden had ik een spirituele ervaring toen ik op mijn motor reed. Het voelde als een soort droom waarbij ik mezelf ontsteeg. Ik heb eigenlijk niet gemerkt dat het gebeurde, pas toen ik weer terug in mezelf kwam realiseerde ik me wat er was gebeurd. In de droom zoefde ik over bossen en steden heen en ik kwam steeds hoger. Uiteindelijk vloog ik door het zonnestelsel en kreeg ik overzicht over hoe alles werkt en zag ik de moleculen om elkaar heen draaien. Daarna kwam ik door de Melkweg en het universum. Toen is alles tot mij gekomen, de mooiheid van het leven, ons doel hier op aarde, mijn doel en welke bijdrage ik kan leveren. Sinds die dag sta ik iedere dag op met een glimlach en weet ik waar ik het allemaal voor doe. Het was een hele bijzondere ervaring.’

 

Wil jij Mark ook volgen op Instagram? Dat kan hier of bekijk zijn website.

 

Zo krijg je een succesvol bedrijf in 7 stappen met behulp van deze 10 boeken

Succesvol bedrijf

 

Als je mij een beetje kent, dan weet je dat ik echt ontzettend veel (business) boeken lees en dat lezen voor mij echt pure ontspanning is. Ik lees over het algemeen ongeveer 3 ondernemersboeken per week. Meestal leen ik ze bij de bieb of lees ik ze via de Kobe app van Bol.com. Heel soms koop ik ze via Bol.com als het echt de moeite waard is om te lezen, te bewaren en om aantekeningen in te maken. Ik merk dat ik het ontzettend leuk vind om boeken aan te raden aan mensen. Vandaar dat ik nu deze blog schrijf, waar ik jou meeneem in het hele proces van het opstarten van jouw droombedrijf. Ook al ben je al jaren ondernemer, dan nog kan je veel hebben aan deze blog. Omdat het altijd goed is om te kijken of je nog op de juiste weg bent en wat je nog kan verbeteren qua kennis en skills. Aan de hand van onderstaande 10 boeken moet het zeker lukken om jouw ideale en succesvolle bedrijf te realiseren.

 

Stap 1: Personal branding

Personal branding is een stap die veel ondernemers vergeten. Vaak zie ik, wanneer ondernemers starten of ze beginnen met een nieuw product of nieuwe dienst, dat ze dan beginnen ze met het maken van een website, huisstijl en logo. Dit zijn belangrijke zaken, maar naar mijn mening niet de eerste stappen om te zetten als je goed van start wil gaan.

Eerst is het van belang om te kijken naar wie jij bent en wat je kan. Personal branding is jezelf zo profileren dat je positieve beelden en associaties oproept bij je doelgroep. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen.

Daarom is het ook goed om te gaan onderzoeken wie jij bent, wat je kwaliteiten en je drijfveren zijn en waarom je wilt ondernemen, wat precies, etc.

Een goed boek dat ik aanraad voor startende ondernemers is: Personal branding voor zzp-ers. Hiermee ga je aan de hand van 8 stappen aan de slag. Waar ben je goed in? Wat kun je voor anderen betekenen? Wat is je doelgroep? Waar doe je het voor? Wat is jouw personal branding statement? Wat is jouw verhaal? Hoe draag je uit wie je bent? En hoe versterk je je netwerk?

Dit zijn belangrijke zaken om goed over na te denken. Hierna zou je eventueel door kunnen gaan met het tweede boek dat ik vaak aanraad en dat is: Babe You Got this werkboek. In dit werkboek ga je actief aan de slag met jou als merk/bedrijf. Het boek “personal branding voor zzp-ers” is een informatief boek en met het werkboek kun je dit in de praktijk brengen.

Stap 2: Financiële kennis

Niet iedereen staat te springen om zich bezig te houden met belastingvragen en boekhouden. Je kunt het natuurlijk uitbesteden, maar wil je het eerst toch zelf doen en regelen, dan zou je het boek ‘De praktische gids voor startende ondernemers’ van blogger en accountant Marjan Heemskerk kunnen lezen. Hierin vind je alles over het bijhouden van je administratie, btw-aangiften, jaarrekening, aftrekposten e.d. Saai? Misschien wel, maar zonder omzet is je bedrijf naar mijn mening vooral een hobby en geen echte business.

 

Stap 3: Hoe maak je een goede website?

Je kunt natuurlijk een webbouwer inhuren. Dat is vaak ook een goed idee. Maar los van het technische gedeelte van de website, is ook het ook van belang om te kijken naar het ‘waarom’ van je website. Hoe navigeert een bezoeker op websites en hoe haal je meer uit een website? In het boek van De Lean Website van Seph Fontane Pennock komt het allemaal naar voren. Kort samengevat leer je in het boek hoe je een winstgevende website creëert.

Wil je juist iets meer technische kennis, dan kan ik het ook aanraden om het boek ‘Klantmagneet’ van Irene Ogier te lezen.

Een heel makkelijk en simpel boek die ik binnen een uur uitlas. Irene Ogier neemt je bij de hand en vertelt je de do’s en don’ts op webgebied.

Ze legt alles uit over emailmarketing, design van je website en wat voor soort teksten je het beste kan plaatsen.

 

Stap 4: Het belang van bloggen

Bloggen op je site is heel belangrijk. Google hecht heel veel waarde aan een website die actueel is en met bloggen kan je ervoor zorgen dat je steeds nieuwe content hebt. Dat is vele malen beter dan een website die statisch is en waar niets op gebeurt. Regelmatig nieuwe content plaatsen kan zorgen dat je hoger in Google belandt.

En hoe ‘voller’ je website is, des te makkelijker men uiteindelijk bij jouw website uitkomt door de woorden waar men op zoekt in Google. Hoe meer content, hoe eerder je gevonden wordt.

Verder zijn er nog meer voordelen van bloggen, wil je er meer over lezen, dat kan hier.

Wil je meer kennis opdoen over bloggen, dan zou ik je zeker aanraden om het boek ‘Beter bloggen’ van Karin Ramakers te lezen.

 

Stap 5: Social media

Wanneer ik een boek lees over social media, kijk ik eerst naar de datum van de herdruk. Tips over social media zijn tijdsgebonden. Wat prima kon in 2014, kan anno nu echt niet meer.

Toch is het vooral belangrijk om ‘echt te zijn’ op social media en dat je (potentiële) klanten het idee hebben dat ze je leren kennen. Hierdoor zullen ze je eerder vertrouwen en iets bij jou kopen. Ik denk dat ‘echtheid’ momenteel een van de belangrijkste pijlers is op social media.

Laatst had ik het boek ‘Instaproof’ gekocht van Kirsten Jassies. In 15 stappen laat ze zien hoe je meer succes kunt krijgen op Instagram. In het boek komt naar voren hoe het algoritme werkt en alles over stories, hashtags etc. Er komen ook influencers aan bod in het boek wat het nog interessanter maakt. Kortom een heerlijk feelgood boek over Instagram met uiteraard mooie plaatjes van Instagrammers.

 

Stap 6: Mooie foto’s maken voor Social media of je website

Over mooie plaatjes gesproken; hoe maak je nu prachtige foto’s? Zelf ben ik vorige maand begonnen met een fotografiecursus, maar wil je liever zelf thuis aan de slag gaan met het maken van professionele foto’s, dan zou ik  zeker de 2 boeken van Anki Wijnen kopen.

Haar eerste boek heet Shoot, daarin leert ze je hoe je kan fotograferen met een digitale camera. Als ik iets wil nalezen over foto’s maken, pak ik vaak even haar boek er weer bij. Zonder technische en moeilijke termen legt ze eenvoudig uit hoe je mooie foto’s kan maken.

Haar tweede boek heet Snap en hierin legt ze uit hoe je mooie foto’s kan maken  via je smartphone. Dat komt ook wel kort aan bod in Shoot, maar in Snap gaat ze hier dieper op in. Het is ook wel fijn om te weten hoe je leuke foto’s kan maken met je smartphone, omdat je vaak je mobieltje wel op zak hebt.

 

 Stap 7: Meer weten over SEO

Wil je meer weten over hoe je hoger kan komen in Google, dan kun je natuurlijk bij mij zijn. In het gratis e-book SEO voor beginners: het ultieme stappenplan, kun je meer lezen over SEO. Bij inschrijving van de e-zine, kun je het boekje gratis krijgen.

 SEO e-book

Welk boek zou jij aanraden voor ondernemers? Laat het mij hieronder weten.

Pagina in WordPress maken met Elementor (instructievideo)

Hoe maak je nu een mooie salespagina?

In deze instructievideo neem ik je stap voor stap mee hoe je een pagina opstelt met het programma Elementor. Elementor is een WordPress-plugin waarmee je je website door middel van een drag & drop-editor kunt bouwen. Elementor is er in de gratis en betaalde versie. Ik leg je uit hoe je in de gratis versie een pagina opmaakt.

 

Instructievideo

 

Interview: Irene Verwater van Blij Support

Naam: Irene Verwater
Leeftijd: 32 jaar
Woonsituatie: Samenwonend + zoontje van bijna 3
Blijsupport

Video is booming! Wanneer ik terugkijk naar de afgelopen twee jaar vielen de ondernemers die af en toe een video plaatsten het meeste op. Er wordt zelfs gezegd dat 80% van de content in 2020 uit video bestaat. Kortom, in 2019 kan je er als ondernemer echt niet meer om heen. En dat kan gewoon heel simpel met je smartphone. Wie ons meer kan vertellen over video is Irene verwater van Blij Support. Haar heb ik ook weer leren kennen via, inderdaad, video.

Kun je uitleggen wie je bent en wat je doet?

‘Ik ben een buitenmens, persoonlijke ontwikkeling addict en een gezelligheidsdier dat zich ook graag terugtrekt. Trotse moeder van James en nog steeds heppiedepeppie met jeugdliefde Bas. Met gevulde maag altijd in voor een lach. Met een lege maag behoorlijk ‘hangry’. Ik help coaches en teachers met hun online zichtbaarheid vanuit mijn bedrijf ‘Blij Support’. Oudste liefde: schrijven. Nieuwste liefde: video.’


Geweldig! Hoe ben je eigenlijk je business gestart?

‘Ik heb nooit de ambitie gehad om ondernemer te worden en toch werd ik naar de training ‘Start een succesvolle business als Virtual Assistant’ gezogen van VA school. Ik dacht: ik ga het gewoon doen en als ik het echt leuk vind, ga ik gewoon naast mijn baan wat klussen doen. Maar ja, ik werd hopeloos verliefd tijdens stage-opdrachten die ik deed. En de liefde was wederzijds – de stageklanten werden echte klanten en voor ik het wist was ik zelfstandig ondernemer.’


Voor wie wil jij als VA wat betekenen?

‘Voor coaches en teachers. Ik voel me op een bepaalde manier erg verbonden met hen én met de klanten die zij helpen. Het gaat me echt aan het hart als zij worstelen met hun online zichtbaarheid, omdat je weet dat er zoveel mensen zijn die door hen geholpen willen worden, maar ze nu niet kunnen vinden. Of dat het maar niet lukt voor coaches en teachers om de klanten aan te trekken die zij het allerliefste helpen. En daar kom ik om de hoek kijken.’ (lacht)


Je schrijft en maakt video’s voor ondernemers? Kun je de voordelen van online video beschrijven?

‘Klopt! Schrijven doe ik al zo lang ik me kan herinneren. Ik merkte dat ik mijn klanten goed kon helpen met teksten schrijven. Toch had ik het gevoel dat ik nog meer dan dat kon betekenen voor ze, zodat de impact nog groter kon zijn voor hun online zichtbaarheid. Een klant zei op een gegeven moment: “Ireen, als ik iemand live spreek, willen ze meteen met me samenwerken, maar online is het zo moeilijk om je expertstatus te laten zien en vertrouwen te winnen.” En toen kreeg ik het geweldige idee om de teksten tot leven te brengen met video. Om zo echt een gezicht en een stem te geven aan het bedrijf. Het grootste voordeel van video? Je zorgt ervoor dat jouw ideale klanten moeiteloos op je pad komen. En omdat ze je al hebben leren kennen via video en zien dat jij de expert bent die ze nodig hebben, weten ze eigenlijk al dat ze je klant willen worden voordat het verkoopgesprek begint.’


Kun je vertellen wat video tot nu toe al heeft betekent voor jouw onderneming?

‘Eigenlijk precies wat ik zojuist zei. Video heeft ook voor mij voor een enorme boost in mijn online zichtbaarheid gezorgd. Mensen zien met hoeveel plezier ik werk en dat ik goed ben in wat ik doe en dat opent zoveel deuren. Ik werk voor de leukste klanten en dromen voor later worden opeens werkelijkheid. Het geven van workshops en een online training ontwikkelen bijvoorbeeld. Klanten gingen er letterlijk om vragen. Te gek, toch?

Maar het allerbelangrijkste: het klopt nu gewoon. Ik doe echt wat ik het allerliefste doe.’


Dat klinkt inderdaad heel mooi. Wat vind je eigenlijk het leukste aan VA zijn?

‘Het mooie van het VA-vak vind ik dat geen VA hetzelfde is. Iedereen heeft een eigen expertise. Toen ik nog in loondienst werkte, leek het ondernemerschap mij best eenzaam en was ik ‘bang’ voor de concurrentie. Wat mij het meest verrast heeft aan de VA-wereld is dat het zo’n warm bad is. Geen haat en nijd en ‘wijven-gezeik’, maar enorme bereidheid om elkaar te helpen en te inspireren. Ik heb zelfs meerdere opdrachten te danken aan andere VA’s en ook ik help een (potentiële) klant maar al te graag door ze te koppelen aan een andere VA als ik ze zelf niet verder kan helpen.

Het leukste aan VA/ondernemer zijn, vind ik de volledige vrijheid die ik heb. Ik bepaal zelf wat ik doe, voor wie ik het doe en wanneer ik het doe. Dat zorgt er ook voor dat ik het allerbeste uit mezelf kan halen. Ik word zo blij van mijn klanten!’


Heb jij nog tips voor ondernemers die ook graag willen beginnen met video?

‘Zeker! Maak video’s met de intentie om jouw ideale klant te bereiken en te helpen. En: houd het simpel. Veel ondernemers maken het heel ingewikkeld. Begin bijvoorbeeld met een korte video waarin je een probleem benoemt van je ideale klant en deel een tip/oefening/inzicht die ze verder brengt. Of stel een klant een aantal vragen terwijl jullie samen in beeld zijn over wat jij hebt betekend voor hem/haar.

En wees lief voor jezelf. Troost jezelf met de gedachte dat iedereen in het begin stoeit met video’s maken. Ik ben daar het levende bewijs van. In het begin kreeg ik het maar niet voor elkaar om mezelf te zijn op camera. Ik vond het zo confronterend! Ben je benieuwd welk inzicht heeft gezorgd voor mijn doorbraak, waardoor ik moeiteloos video’s kan opnemen? Check dan mijn blog.


Ben je onderweg ook nog weleens hobbels tegengekomen op je weg?

‘Hanneke Wessel van VA-school omschreef het een keer zo mooi: “Jij hebt geen last van faalangst, maar straalangst.” Ik vond het in het begin best spannend om online zichtbaar te zijn of met meerdere potentiële klanten in gesprek te zijn.

En ik heb ook een periode ‘aanbodcrisis’ gehad. Ik was in mijn ontdekkingstocht als ondernemer in het begin veel meer bezig met waar mijn klanten behoefte aan hadden, in plaats van waar ik het meest blij van werd. Ik denk dat veel startende VA’s dat herkennen. Je moet dingen uitproberen om te ontdekken wat je leuk vindt, waar je goed in bent, maar ook wat je niet leuk vindt en waar je minder goed in bent. Het zit ook wel in de aard van het beestje dat ik heel graag wil helpen. Dus zat mijn klant met een probleem, dan wilde ik diegene graag helpen. Nu weet ik dat ik dat alsnog kan, maar door een andere VA voor hen in te schakelen.’


Hoe ziet jouw werkdag eruit?

‘Elke dag hetzelfde!’ (Lacht) ‘Nee, gekheid. De ene dag sluit ik me op, op mijn heerlijk lichte zolderkamertje, zodat ik full focus kan werken aan teksten of het editen van video’s. Op andere dagen ben ik op pad met klanten, heb ik een ‘werk-date’ met een klant of collega-ondernemer, of geef ik een workshop. Ook heb ik vaak videocalls met klanten. Dat komt toch het dichtste bij een live afspraak en het scheelt zoveel reistijd.’


Kun je een verhaal vertellen van een klant die jou echt is bij gebleven?

‘Een klant zat in een super intense periode. Ze won een award waar ze helemaal van in de wolken was en tegelijkertijd lag haar beste vriendin te vechten voor haar leven in het ziekenhuis. Ze wist het echt even niet meer. Vreugde en verdriet stonden opeens zo dicht bij elkaar. Het mocht er allebei zijn, maar ze wist even niet hoe ze ermee om moest gaan. Het enige dat ze wist, was dat zij de behoefte voelde om haar volgers en klanten mee te nemen in wat ze doormaakte. Ze kon het alleen zelf niet opbrengen en de woorden kon ze al helemaal niet vinden. Ze vroeg me of ik een tekst wilde schrijven voor haar. Natuurlijk wilde ik dat. En gek genoeg stroomde de tekst zo uit mijn vingers. Met lichte spanning stuurde ik de tekst naar haar toe en in nog geen half uur later kreeg ik terug: “Ik had dit zelf niet beter kunnen schrijven. Dit is precies wat gezegd mag worden. Ik ben zo blij met jou!” En dat gaf mij zo’n voldaan gevoel. Dat ik zelfs in zo’n situatie een tekst kon schrijven die voelde alsof die van haar was. Ze heeft hier toen ook hartverwarmende reacties op ontvangen.’

 

Heel bijzonder en ik kan mij voorstellen dat het dan echt een voldaan gevoel geeft. Wat vind jij de voordelen van het hebben van een eigen onderneming?

‘Ik vind het heerlijk om eigen baas te zijn. Echt de dingen te kunnen doen waar ik goed in ben, waar ik blij van wordt en alleen met de mensen samenwerk die ik zelf kies. Ik ben echt trots op wat ik doe. Daarnaast vind ik de flexibiliteit die het geeft heel fijn. Als moeder heb je toch geregeld dat het leven net een beetje anders loopt dan je gepland had.

Wat ik ook heel fijn vind aan werken als zelfstandig ondernemer, is dat je echt samenwerkt met je klanten op basis van gelijkwaardigheid. In loondienst had ik toch wel wat moeite met hiërarchie en in hokjes denken. Het voelt nu alsof de wereld open ligt en dat alles mogelijk is als je maar wilt.’


Hoe kom je eigenlijk aan de naam ‘Blij Support’?

‘Nog voordat ik zeker wist dat ik ondernemer wilde worden, wist ik wel al hoe mijn bedrijf zou heten: Blij Support.

Bij een van mijn eerste banen werd ik een ‘blij ei’ genoemd. Op dat moment voelde het niet als compliment, nu weet ik dat het mijn kracht is. Wat is mooier dan blij zijn? En hoe fijn is het om blije mensen om je heen te hebben? Mijn blije karakter en energie voor 10 hebben me veel gebracht.

Maar.. dat is niet de enige reden dat ik gekozen heb voor mijn bedrijfsnaam. “Blij” bestaat uit de initialen van de mensen die ik het meest liefheb.

Barbara (zus), Lia (moeder), Irene (ikzelf) en Jan (vader)
Bastiaan Leonard (partner), Irene Josine (ikzelf)
Bas (partner), Liefde (verbindt ons), Irene (ikzelf) en James (zoon)

Ik kan niet om ‘blij’ heen. zoals je ziet. Heerlijk toch?’


Wat is jouw missie?

‘Het is mijn missie om ervoor te zorgen dat mijn klanten hun verhaal online kunnen vertellen op een manier die helemaal bij ze past en hun prachtige aanbod goed in de etalage zet. Alles moet kloppen zodat hun ideale klant niet meer om ze heen kan en wil.’


Waar loop jij als ondernemer weleens tegen aan?

‘Mijn enthousiasme zit me ook weleens in de weg. Een keer zei iemand tegen me: “Je bent net een Jack Russel die al kwispelt en huppelt voordat de bal gegooid wordt.” En dat is wel een beetje waar. Ik vind het zo te gek wat ik doe, dat ik soms een beetje kan doorslaan. En dat heeft gevolgen voor mijn werk-privé balans die ik erg belangrijk vind. Gelukkig merk ik dat snel genoeg en dan trap ik weer even op de rem. Of mijn partner Bas. Die ziet het vaak sneller dan ik.’


En tenslotte; wat is jouw levensmotto?

‘Dans met je hart en je voeten zullen volgen!’

Wil jij Irene ook volgen op Instagram? Dat kan hier of bekijk haar website.

Interview: Dewi Koster

@Iep Bergsma

Naam: Dewi Koster
Leeftijd: 27
Woonsituatie: Overal en nergens (digital nomad)
Werk: eigenaar van Studio Toonbeeld

Weer terug van weggeweest. Mijn rubriek ‘businesstalk’. Ik vind het zo leuk om andere ondernemers te ontmoeten en te vragen hoe zij het ondernemersleven ervaren. Dit keer Dewi, fotograaf die ik al een tijdje volg op Instagram. Haar openheid en uiteraard mooie afbeeldingen vielen mij direct op. Ik wilde wel meer over haar weten.

Dewi, kun je uitleggen wie je bent en wat je doet?

‘Ik ben Dewi en ben al op vrij jonge leeftijd een eigen onderneming begonnen. Eerst deed ik opdrachten als grafisch vormgever, vervolgens heb ik dat volledig losgelaten en ging ik fotograferen. Voor mij is dit een bijbaan geweest. Dit jaar studeer ik af als Bachelor of Communications & Arts en ga ik het fotograferen achter me laten om volledig als communicatiestrateeg en conceptontwikkelaar te gaan werken. Ik durf echt niet te zeggen dat ik een goede ondernemer ben, ik ben zo’n typisch persoon met angst voor succes, maar: daar blijf ik natuurlijk aan werken.’

 

Je reist en je werkt. Je hebt een eerlijk verhaal geschreven op LinkedIn over jouw ervaring met reizen en werken. Kun je daar in het kort iets over vertellen?

‘Ik ga dit jaar naar Berlijn verhuizen, want ik doe werk wat overal gedaan kan worden, mits ik Wi-Fi heb. Ik ben verliefd op Berlijn, ik ben dol op het ontdekken van steden en dat stimuleert me in mijn creativiteit. Daarnaast ben ik in januari 2019 ook twee weken in Portugal geweest, dat vond ik ook heerlijk werken. Ik merk dat ik het fijn vind om me altijd even ergens thuis te voelen. Op internet klinkt het heel mooi en idealistisch om ‘digital nomad’ te zijn, maar ik heb ondertussen ook ontdekt dat er haken en ogen aan zitten. Dat houdt me niet tegen hoor, dit jaar nog ben ik in Berlijn te vinden.’

 

Hoe ben je je eigenlijk je business gestart?

‘Ik studeerde interieur op Sint Lucas (Boxtel) en merkte toen dat ik qua vormgeving waardevolle talenten bezat waarmee anderen konden groeien en waarmee ik geld kon verdienen. Het begon klein, met opdrachten uit het dorp waar ik vandaan kwam. Toen ik jaren later de keuze maakte om te gaan fotograferen, begon ik echt energie te halen uit opdrachten. Dat is blijkbaar overgekomen, want daar haalde ik meer opdrachten mee binnen.’

 

Kun je wat meer vertellen over je studie?

‘Ik studeer Communicatie – International Event, Music & Entertainment Studies op Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg. Ik zeg altijd dat ik hiermee alles kan worden wat ik wil en zo voelt het ook. Er zijn studiegenoten die producer willen worden of bij radio of televisie gaan werken. Ikzelf ben goed in communicatietheorie en strategie, en conceptontwikkeling is helemaal mijn ding. Ik wil dit graag inzetten om de wereld een beetje mooier te maken door te werken met thema’s als duurzaamheid en eerlijkheid.’

 

Je leeft volgens mij vrij duurzaam?  Kun je wat meer vertellen over jouw manier van leven?  

‘Ik verhuis al een tijd van kamer naar kamer en van huis naar hostel. Ik kan nog altijd terecht bij mijn ouders, maar tot ik naar Berlijn verhuis, leef ik waar ik moet zijn. Het voelt heel vrij, want ik leef heel erg minimalistisch. Daardoor kan ik gaan en staan waar ik wil. Omdat ik veel onderweg ben, zijn mijn spullen ook zorgvuldig uitgekozen. Alles is praktisch in te pakken, lichtgewicht of herbruikbaar. Zo komt mijn grote en belangrijkste passie er ook bij kijken: duurzaamheid. Spullen zijn het meest vervuilend voor de wereld, dus ik wil zo min mogelijk spullen bezitten. Of liever gezegd: ik wil enkel spullen bezitten waar ik me goed bij voel.’

 

Wat is jouw missie?

‘Het klinkt (en is) idealistisch, maar ik wil met mijn talent de wereld mooier maken. Je kunt je talenten inzetten om veel geld te verdienen, maar je kunt het ook inzetten om de wereld te verbeteren. En dat laatste wil ik heel erg graag.’

 

Ben je onderweg ook weleens hobbels tegengekomen als ondernemer?

‘De allergrootste hobbel is nog steeds dat ik weet dat ik me moet focussen op een niche, maar ik vind alles interessant en ik wil alles leren. Het gevaar van geen focus hebben, is dat potentiële klanten niet weten waar jij ze nou daadwerkelijk mee van dienst kan zijn. Ik vind het moeilijk om een niche te kiezen, maar mijn droomklanten zijn toch wel de eco-initiatieven en maatschappelijke of culturele organisaties.’

 

Heb jij nog tips voor ondernemers die ook graag willen beginnen met vormgeving of fotografie?

‘Vind je eigen weg! Dat is echt mijn allergrootste tip. Het is heel logisch dat je kijkt naar anderen, wanneer je begint of wilt beginnen. Maar, hoe cliché het ook klinkt, niemand is zoals jij en dat is jouw sterke punt. En: heb vertrouwen in jezelf. Je hoeft jezelf niet de beste te vinden, maar laat je niet van de wijs brengen door de kritische klanten. Hier leer je van en leren is leuk.’

 

Vanuit welk platform haal jij je meeste klanten?

‘Ik verbaas me nog iedere keer over LinkedIn, dat is zeker het meest waardevolle platform voor mij. Ik heb het idee dat veel mensen dit platform onderschatten, maar mijn netwerk is er flink door gegroeid. Daarbij is Instagram een fijn platform, dit biedt veel interactie met potentiële klanten en dat dient direct als een portfolio. Je kan er goed zien wat me bezighoudt en wat mijn stijl is qua fotografie.’

 

Wat vind jij de voordelen van het hebben van een eigen onderneming?

‘De vrijheid om iedere ochtend te kunnen kiezen wat je wilt doen. Er zijn natuurlijk dingen die moeten gebeuren, zoals de administratie, maar je kunt je onderneming vormgeven zoals jij dat wilt. Hierdoor heb ik de keuze om bijvoorbeeld naar Berlijn te vertrekken voor onbepaalde tijd.’

 

Heb je ook een rolmodel?

‘Babette Porcelijn, auteur van De Verborgen Impact, is een groot voorbeeld voor me. Ze heeft met haar boek de grote pijnpunten van onze samenleving met betrekking tot duurzaamheid bespreekbaar gemaakt. De cijfers liegen er niet om, maar ze geven meteen ook handvatten om stappen te nemen voor een betere wereld. Babette Porcelijn is, naar wat ik zie, een intelligente onderneemster en zet haar talenten en interesses in om de wereld beter te maken. Zo zou ik ‘later als ik groot ben’ ook wel willen zijn.’

 

Wil jij Dewi ook volgen op Instagram? Dat kan hier of bekijk haar website.

Hoe optimaliseer je afbeeldingen voor SEO? +video instructie

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Deze week de vraag van Laura (28), werkzaam als zelfstandig fotograaf.

Ik heb (bijna) geen geschreven tekst op mijn website staan. Mijn site is eigenlijk een groot portfolio vol met allerlei foto’s die ik heb gemaakt. Hoe kan ik toch hoog in Google komen?

Dit is een hele goede vraag, die vaak wordt gesteld. Er zijn verschillende manieren om toch hoog in Google te komen ondanks dat je bijna geen tekst hebt op je site. Een paar manieren bespreek ik hieronder. Daarnaast is het ook altijd belangrijk om afbeeldingen te gebruiken in je blog. En die zo in te stellen, dat je dan makkelijk vindbaar bent voor Google.

En in mijn video leg ik je stap voor stap uit hoe je dat kan doen.

 

 

Naam

1.Als eerst is het belangrijk dat je bestandsnaam goed opslaat. Als je een afbeelding opslaat op je computer, geef het dan direct een goede naam mee. Met een naam als IMG089 kan Google niet lezen om welk plaatje het gaat. Als je plaatje bijvoorbeeld fotograaf-in-Leusden heet, is dit een goede beschrijvende bestandsnaam. Wanneer je het plaatje vervolgens uploadt naar je site en iemand zoekt naar een fotograaf in Leusden is de kans groot dat jouw plaatje naar voren komt.

Titel

2.Na het uploaden kun je nog meer doen om beter gevonden te worden. Geef elke foto een titel mee met woorden waar je op gevonden kan worden. Daarnaast is het belangrijk om de alt tag in te vullen. Als een afbeelding niet goed wordt geladen (en dit gebeurt nog best vaak!), komt toch de titel die jij hebt meegegeven naar voren. Dan heb je nog het onderschrift; deze is wel zichtbaar op je website onder aan je foto. Mocht het relevant zijn dan zal ik het zeker adviseren om een onderschrift te geven.

Minder zwaar

3.Vergeet ook niet om je afbeelding minder zwaar te maken. Zware afbeeldingen maken je website traag. En websitesnelheid is een belangrijke factor in SEO. Je afbeelding kun je onder andere verkleinen bij tinypng.com.

Veel succes!

Aan de slag met linkbuilding

Linkbuilding

Er zijn natuurlijk vele manieren om dit te bereiken, maar een van de belangrijkste wordt linkbuilding genoemd. Waarschijnlijk kun je aan de hand van die term al raden waar dit over gaat. Linkbuilding is simpel gezegd het opbouwen van een soort netwerk, namelijk door jouw link op andere websites te krijgen. Als verschillende websites linken naar de jouwe, dan zal Google jouw website relevanter en waardevoller schatten. Hierdoor zul je dan ook een hogere positie krijgen in Google.

Naast het feit dat je hierdoor hoog scoort in Google, is het ook gewoon goed om op verschillende websites een link te hebben die naar jou toe leidt. Zo krijg je namelijk zowel via Google als de websites die jouw link vermelden meer bezoekers binnen!

Er zijn een aantal punten waar je rekening mee moet houden als je wilt gaan linkbuilden.

  1. Waarde

Hierbij is de term Domain Authority (DA) van groot belang. Zo heeft de link van een grote website als Marktplaats ook een grote DA. Dit geeft aan dat een link op Marktplaats een belangrijke waarde zal hebben voor jouw positie in Google, in tegenstelling tot een link op een website van bijvoorbeeld kringloopwinkel bij jouw in de buurt.

 

  1. Relevantie

De website waarop jouw link terechtkomt, moet wel iets te maken hebben met het thema van jouw website. Als jij bijvoorbeeld een personal trainer bent en jouw link komt op een fitness-gerelateerde pagina, dan heeft dat meer waarde dan wanneer jouw link op een website over fotografie terechtkomt.

 

  1. Aantal links

Het ideale scenario voor jouw link is dat er geen of weinig andere links vermeld staan op de mogelijke website die naar jou toe zal linken. Elke extra link die wordt vermeld, naast de jouwe, zal de waarde van jouw link naar beneden halen.

Met deze tips in gedachten kun je al heel ver komen, maar je moet natuurlijk ook ergens beginnen. De makkelijkste manier om links te vergaren is vanzelfsprekend social media, zoals Twitter, Facebook en Instagram. Zo kun je een link plaatsen in je account zelf of in een van je posts.

Daarnaast is reageren op blogs die te maken hebben met jouw vakgebied een goede methode om mensen naar jouw profiel te trekken en daarmee ook naar jouw website. Zet dus je link op je profiel en niet in je reactie zelf, want dit wordt als spam gezien.

Wees vooral creatief en houdt de 3 tips in gedachten, dan volgt die hoge positie in Google vanzelf!

 

 

 

Hoe kom je aan klantervaringen als je nog maar net bent begonnen?

Testimonial

Vandaag de vraag van Sien (52) die sinds kort begonnen is met haar massagepraktijk.

Ik las op de website van een businesscoach dat het erg belangrijk is om klantervaringen te vermelden op je website. Maar hoe kom ik aan een testimonial/klantervaringen als ik nog maar net ben begonnen?

Het klopt dat testimonials erg belangrijk zijn om te hebben op je website. Testimonials zijn reacties van klanten die tevreden zijn met jouw geleverde dienst in de vorm van tekst of video. We noemen ze ook wel klantervaringen.

Ze vormen voor je potentiële klanten een ‘bewijs’ dat jouw dienst goed is. Mensen die jou nog niet kennen, willen namelijk eerst vertrouwen hebben in je dienst voordat ze tot aanschaf overgaan. Voor beginnende ondernemers is het best wel lastig om aan klantervaringen te komen. Toch zijn er enkele oplossingen voor.

 

proefklanten

Tijdens je opleiding heb je vast al proefklanten gehad die je mocht begeleiden. Je zou ze kunnen vragen naar hun ervaringen.

Ook zou je bijvoorbeeld 3 mensen kunnen vragen of ze tegen een goedkoop tarief gebruik willen maken van je dienst in ruil voor hun eerlijke feedback. Vanuit die feedback schrijf je een recensie waarbij je het overbodige weghaalt. Dit brengt nog enkele voordelen met zich mee. Je kunt gelijk kijken wat goed en minder goed gaat. En deze klanten blijven misschien klant als ze je dienst nodig hebben en jou goed vinden. Daarnaast zouden ze wellicht nog meer klanten mee kunnen brengen via mond-tot-mond reclame. Ofwel: dubbel zo veel winst.

Een andere mogelijkheid is vragen naar ervaringen uit je vorige werkplekken. Je kunt dan vragen hoe ze de samenwerking vonden met jou. Wat ze van jou geleerd hebben en dat maak je tot een testimonial zonder specifiek je nieuwe dienst te noemen. Zo weten potentiële klanten hoe leuk is het om met jou samen te werken wat hen meer vertrouwen geeft.

Hoe maak je een goeie testimonial?

Nog een belangrijke tip die ik je wil meegeven, is hoe je een testimonial schrijft.

Als iemand op je site komt en jouw dienst ziet, stelt hij/zij zich een aantal vragen. Is zij betrouwbaar? Is deze dienst iets voor mij? Is deze dienst wel goed of kan ik beter naar de concurrent gaan? Etc. Een testimonial kan deze vragen (gedeeltelijk) beantwoorden en eventueel zijn/haar bezwaren wegnemen, mits de testimonial duidelijk en goed is omschreven.

Een testimonial kan je beter zelf schrijven. Als je namelijk aan je klant vraagt om te schrijven wat hij van je dienst vond, is de kans groot dat je een vaag antwoord krijgt. Iets in de trant als: ik vind het altijd gezellig om bij Sien te zijn. Voor een potentiele klant is dit te weinig informatie, want wat is gezellig?

Beter is het om vragen te stellen aan je klant en van daaruit een testimonial te schrijven. Dit maakt je testimonial uitgebreider en realistischer.

Vragen die je kan stellen, zijn:

Wat was de reden om mijn dienst af te nemen?
Had je vooraf nog twijfels? Zoals: vond je het te duur, had je eigenlijk geen tijd of wist je niet of het wel ging werken, etc.

Zo ja, wanneer verdwenen die twijfels? Of waarom nam je toch mijn dienst af ondanks die twijfel?

Wat waren de resultaten na het gebruik van mijn dienst?
Aan wie zou je deze dienst nog willen aanbevelen?
Wil je verder nog wat kwijt?

Het belangrijkste van de vragen is dat je altijd goed doorvraagt. Zo voorkom je algemeenheden.

Je recensie zou ongeveer zo kunnen worden:

Vooraf had ik wel mijn twijfels. Is een massage niet iets te luxe om geld aan uit te geven? Toch ben ik blij dat ik sinds twee maanden bij Sien kom voor een wekelijkse massage. Ik zat al een tijdje niet lekker in mijn vel. Op mijn werk is het altijd megadruk en heb ik geen minuutje ontspanning en thuis kwam ik ook al niet echt tot rust, omdat mijn kleine kinderen constant aandacht vragen. Bij Sien heb ik echt een uurtje voor mezelf en voel ik mij daarna volledig ontspannen. De afgelopen 2 maanden heb van Sien geleerd om meer aan mezelf te denken en meer me-time in te plannen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik relaxter ben op mijn werk en dat ik thuis geen kort lontje meer heb tegenover mijn kinderen. Ik ben een veel betere werknemer en moeder geworden!

In deze testimonial wordt een van de bezwaren uitgelegd die men kan hebben om een massage te nemen voor zichzelf. Wil ik mijn geld wel uitgeven aan massage of is dat zonde? Door een bezwaar te vermelden worden potentiële klanten geholpen om toch een keuze te maken. Dat je ondanks de bezwaren toch voor jouw dienst kan gaan. Daarom is het ook zo belangrijk om de resultaten te vermelden. Want daar gaat iedereen voor positieve resultaten.

Succes!