Dit moet je weten voordat je je manuscript opstuurt! 7 tips!

Je eigen geschreven boek

Welke ondernemer droomt daar nou niet van? Je eigen geschreven boek in de boekenwinkel. Anno nu hoeft het uitgeven geen probleem meer te zijn. Je kunt het uitgeven via een kleine uitgeverij of ervoor kiezen om het zelf uit te geven. Maar toch willen de meeste aspirant schrijvers hun boek uitgeven bij de grote uitgeverijen. De kans dat jouw boek dan gelezen wordt door meer mensen is dan aanzienlijk groter, want die uitgeverijen hebben toch een groter marketingbudget. De eerste waar de redacteur van een uitgever naar kan kijken is jouw manuscript en de begeleide brief. Alleen één probleempje, de bekende uitgeverijen krijgen ook wekelijks stapels manuscripten aangeleverd. En de meeste, zeg maar tussen de 85 en 99% van de manuscripten, gaan regelrecht de prullenbak in. Nou dat is ook niet helemaal waar; sommige uitgeverijen geven er nog een uitgebreide brief bij waarom jouw boek niet wordt uitgegeven. Maar hoe vergroot je jouw kansen nu dat jouw boek wel wordt uitgeven? Hoe zorg je voor een goed en opvallend manuscript. Hieronder 7 tips om op te vallen met je manuscript en je begeleide brief. Wie weet komen jouw dromen uit en ligt jouw debuut volgend jaar naast het boek van Saskia Noort.

Het boek moet iets opleveren

Voor een uitgever is het vooral van belang dat ze iets zien in jouw boek. Het moet echt een toegevoegde waarde hebben voor de uitgever en het belangrijkste is dat het ze wel iets moet opleveren, want ze willen het risico op falen logischerwijs verlagen. Zolang jij geen bekende Nederlander bent of een bekende schrijver is het voor een uitgeverij altijd een risico om een boek van met een ‘onbekend’ iemand uit te geven, want gaat het wel verkopen? Weinig mensen kennen je, terwijl een boek van Linda de Mol geen uitleg meer nodig heeft. Meld daarom direct in je begeleide brief iets waarmee je de aandacht trekt of wat opvalt, bijvoorbeeld uit de actualiteit. Is er net een landelijk onderzoek geweest waaruit blijkt dat er veel leraren thuiszitten met een burn-out dan kan dat voor jou een mooi aandachtspunt zijn als je een boek hebt geschreven over burn-outs bij onderwijspersoneel.

Type uitgeverij

Echt een hele belangrijke tip is om goed te kijken naar de uitgeverij. Wat is het voor soort uitgeverij? Zo is het niet verstandig om je manuscript van een thriller vanaf 18 plus te sturen naar een kinderboekenuitgeverij. Er zijn uitgeverijen met een specialisatie voor young adult en de ander geeft voornamelijk thrillers uit. Verdiep je dus eerst in de uitgeverij. Schrijf in je brief ook waarom je graag wil dat jouw boek wordt uitgegeven bij deze uitgeverij. Natuurlijk stuur je je manuscript naar meer uitgeverijen, maar toch is het belangrijk om per brief op te schrijven waarom je net voor die uitgeverij hebt gekozen.

Geen taalfouten

Waarschijnlijk een open deur, maar zorg ervoor dat de brief die je meestuurt bij je manuscript geen taalfouten bevat en/of geen niet-lopende zinnen heeft. Je wilt wel graag serieus genomen worden, laat het daarom dus altijd nakijken door iemand die er verstand van heeft.

Leer van anderen

Lees heel veel anderen boeken. Zeker de boeken in jouw genre. Kijk hoe het verhaal is opgebouwd; Hoe is zijn/haar schrijfstijl? Wat vertelt de auteur wel, wat niet? Etc. Lees dus aandachtig. Vertel enthousiast over je boek Een uitgeverij kijkt ook verder dan alleen je manuscript en later je boek. Kun jij zelf ook je boek verkopen tijdens interviews? Hoe is het met je communicatieve vaardigheden als je wordt geïnterviewd door een tijdschrift, de radio of op tv kan komen? Zorg daarom voor een enthousiaste brief, maar zorg er ook voor dat wanneer je wordt uitgenodigd aan de hand van de manuscript, dat je ook goed kan uitleggen waarom dit boek er moet komen.

Ervaring

Vertel ook in je brief welke schrijverservaring je hebt opgedaan. Heb je al eerder een boek uitgegeven? Heb je weleens een schrijfwedstijd gewonnen? Of misschien werk je al als redacteur of heb je al een eigen publiek op social media? Vermeld dan absoluut je website en/of social media kanalen erbij.

Binnenkomer

Uitgeverijen geven ook vaak aan dat wanneer je wordt getipt door een literair agent of iemand uit het schrijversvak dat je dan absoluut een streepje voor hebt. Zorg dus dat voordat je je manuscript opstuurt, dat je alvast contacten gaat leggen. Kom in contact met iemand waarvan je denkt dat die wat voor je kan betekenen. En dan nog de allerlaatste tip: lever je manuscript in zoals is aangegeven op de site. Ga het absoluut niet anders doen om ‘origineel’ te zijn. Ik weet zeker dat als je (sommige) tips uitvoert dat je dan meer kans hebt om niet in de prullenbak te belanden. Maar vat het niet persoonlijk op als je manuscript er niet door heen is gekomen. Het gebeurt soms ook dat de manuscript er wel goed uitziet, maar dat er onlangs al een boek is uitgegeven met hetzelfde thema als jouw boek en zo zijn er nog meer redenen die niets te maken hebben met jouw kwaliteiten. Voor nu alvast veel succes!

You may also like

Leave a comment