Interview: Luna van webwinkel Dolze

‘Het is voor mij belangrijker om succesvol gelukkig te zijn dan gelukkig succesvol.’

Naam: Luna Cano Fernandez (23)
Woonsituatie: Samenwonend in Gouda
Werk: Eigenaresse van webwinkel Dolze

Als je mij een beetje kent, weet je dat ik altijd wel een reden zoek om notitieboekjes te kopen. Je kan immers nooit genoeg hebben, toch? Dus nu heb ik zo’n grote stapel dat ik bijna mijn eigen notitieboekjes webshop kan beginnen. Elke keer dat ik een leuk boekje zie op Instagram, kan ik het weer niet laten. Zo ging dat ook bij de webwinkel Dolze die ik sinds kort volg. Zij verkopen echt hele mooie notitieboekjes, dus ja, ik werd al snel klant. Overigens verkopen ze nog meer fantastische producten voor in en om het huis, dus mocht je daarvan houden, sla je slag. Ze zullen je niet teleurstellen.

Ik werd nieuwsgierig naar wie er achter deze shop zit en of zij mee wilde werken aan mijn rubriek ‘businesstalk’. Achter Dolze zit Luna en ze reageerde direct enthousiast op mijn vraag.

Luna, kun je uitleggen wie je bent en wat je doet?

‘Ik ben eigenaar van Dolze. Tijdens mijn studie Leisure management merkte ik al gauw dat het ondernemen mij aansprak en ik merk dat ik nu helemaal op mijn plek zit als ondernemer.’

Dolzes slogan is: Spaanse stijl in een Hollands jasje. Wat bedoel je daarmee?

‘De windlichten en het keramiek zijn de hoofdproducten van Dolze. Deze producten komen uit Spanje en worden in een Nederlands jasje gestoken. De Spaanse stijl is heel anders dan de Nederlandse. Voor Dolze worden de producten aangepast naar de Nederlandse stijl. Een voorbeeld is het keramiek waarvan de uitstraling een stuk strakker is, maar nog wel de Spaanse kleurrijke invloeden bevat.

Momenteel ben ik samen met een kunstenaar aan het werken aan een kaartencollectie. Hier zal je de Spaanse stijl ook weer in terug zien.’

Super gaaf zeg. Hoe is het begin van Dolze ontstaan?

‘De oorsprong van Dolze ligt bij de ontdekking van de geurende windlichten van Ca’n Diles Mallorca. Na een eerste kennismaking met dit product besloten twee vrienden het product naar Nederland te brengen en vanaf oktober 2011 is Dolze de officiële vertegenwoordiger van Ca’n Diles in Nederland en België. Begin 2012 kwam de keramiek in beeld. Dit is een tweede product dat in opdracht van Dolze gemaakt wordt door een meester-keramist op Mallorca. De eigenaren hebben na een tijdje niet zo veel meer aan Dolze gedaan en toen kwam Dolze op mijn pad. Ik ben onderzoek gaan doen naar de markt en ik zag veel potentie in Dolze. Sinds augustus vorig jaar ben ik de officiële eigenaar geworden. Ik ben op zoek gegaan naar producten die een waardevolle aanvulling zijn op de huidige collectie. Nu richt Dolze zich naast woonaccessoires ook op stijlvolle sieraden & accessoires, schrijfwaren & kaarten, verzorgingsproducten en partyproducten.’

Ging het altijd van een leien dakje, of ben je onderweg ook nog hobbels tegen gekomen?

‘Doordat Dolze een tijdje stil had gelegen, moest ik eigenlijk opnieuw beginnen. Ik heb onder andere een nieuwe website gemaakt, sociale media aangemaakt, klanten geworven, foto’s gemaakt van de nieuwe producten en ga zo maar door. Het is erg leerzaam om een bedrijf op te zetten. Ik heb bijvoorbeeld erg lang gedaan over het online zetten van de website. Ik vond het zo spannend om officieel het domein over te zetten naar de nieuwe webshop. ‘Wat zouden mensen van de nieuwe huisstijl vinden?’ En ‘wat vinden ze van de nieuwe producten?’ Ik ben alles nog een keer nagelopen en heb toen de knoop doorgehakt om de website online te zetten. De reacties op de webshop waren erg positief en dat was ook meteen te zien aan de hoeveelheid bestellingen.

Welk product in de shop is het populairst?

‘Ik merk per week verschil in de populariteit van de producten. Momenteel zijn windlicht aardbei en de RVS leopard armband de bestsellers in de webshop. Ik merk ook dat klanten enorme fan zijn van de keramiek. Van ieder vaasje is er maar één, dus deze zijn vaak snel uitverkocht.’

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

‘Iedere werkdag ziet er anders uit voor mij. Op een dag ben ik vaak bezig met het inpakken van orders, nieuwe producten inkopen, foto’s maken/bewerken van nieuwe producten, administratie, bedenken van nieuwe collecties, sociale media en klantenservice. Mijn dagen zijn nooit hetzelfde en dat vind ik erg fijn!’

Heb jij nog tips voor ondernemers die ook graag een webwinkel willen starten?

‘Doe iets met passie en enthousiasme. Ik heb geleerd dat je in het leven gewoon moet doen wat goed voelt en stappen moet durven nemen. Je kan zoveel moois uit het leven halen.’

Wat vind je leuk aan het hebben van een eigen webwinkel?

‘Ik vind het erg mooi om te zien hoe Dolze aan het groeien is. En je hoort het wel vaker van ondernemers: maar de vrijheid en doen wat je leuk vindt, zijn ook erg belangrijk voor mij. Geen dag is hetzelfde!’

Nog een voordeel van het hebben van een eigen onderneming vind ik dat je zelf kan bepalen hoe je het bedrijf stuurt. Je hoeft je keuzes niet goed te laten keuren door anderen. Ik vind het fijn om te sparren met anderen, zo zorg ik ervoor dat ik niet in mijn eigen denkwijze blijf hangen. Dit heb je vaak zelf niet door.’

Wie is jouw rolmodel?

‘Wat ik geleerd heb van mijn vader is dat als je in een product gelooft, dat je hier ook daadwerkelijk wat mee kan doen. Mijn vader is een echte ondernemer. Hij ziet veel kansen en pakt deze ook graag aan. Ik heb gezien hoe je zelf signalen om kan zetten naar iets tastbaars voor jouw bedrijf, hoe je kan inspelen op iets waar je zelf al veel passie voor hebt en in gelooft.

Een ander rolmodel voor mij is Lotte Rensen.

Lotte is oprichter van het online platform Ambitieuze Meisjes en vorig jaar heeft zij de Viva400 award in de categorie Wereldverbeteraars gewonnen. Wat ik van Lotte Rensen geleerd heb, is dat het hier en nu erg belangrijk is en dat daarbij komt kijken dat een van de belangrijkste dingen in je leven is dat je succesvol gelukkig bent en niet andersom. Ik vind het sowieso belangrijk om mijn beslissingen voor Dolze te maken aan de hand van morele keuzes in plaats van dat het geheel om geld verdienen gaat. Uiteindelijk is het wel belangrijk dat het bedrijf winst boekt, alleen het voornaamste voor mij is dat jij als ondernemer gelukkig bent en anderen helpt.

Mijn motto is dan ook: “Het is belangrijker om succesvol gelukkig te zijn dan gelukkig succesvol.”

Mooi motto. Waar zou je over 5 jaar willen staan met Dolze?

‘De hoofdproducten van Dolze worden gemaakt door lokale ondernemers op Mallorca. In de toekomst wil ik met nog meer locals werken, om op die manier wat bij te kunnen dragen aan de lokale economie.’

 

Wauw, wat een mooi bedrijf heeft Luna. Je kunt wel raden waar ik voorlopig mijn notitieboekjes en (woon)accessoires blijf kopen. Wil je Luna volgen op Instagram? Dat kan hier of bekijk haar bedrijf Dolze.