Hoe kun je er voor zorgen dat jouw geluksgevoel toeneemt?

Uit onderzoek van professor Sonja Lyubomirsky blijkt dat 50% van ons geluksgevoel afhangt van onze genen, 10% van de omstandigheden en de overige 40% hebben we zelf invloed op! En die 40% daar wil ik nu juist over hebben, want dat hebben we namelijk zelf in de hand.

Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je geluksgevoel toeneemt?

Een belangrijke strategie om dat toe te passen is: wees dankbaar.

Dankbaar is  een onderwerp die ik vaak behandel in mijn consulten. We zijn namelijk zo gewend om te kijken naar alles wat we niet hebben, dat we gewoonweg vergeten wat we wel hebben! Het zelfde geldt voor kennis en kunde. Het blijkt dat het verstandiger is om de vaardigheden die je wel goed kan te vergroten, dan om steeds de focus te leggen op wat je nog niet zo goed kan. Maar hoe weet je nu wat je goed kan?

Daar zijn enkele simpele tips voor. Een hele leuke opdracht is om het gewoon te vragen. Vraag je vrienden, collega’s en kennissen of ze 5 positieve vaardigheden van jou kunnen benoemen. Je zult versteld staan van wat er allemaal naar boven komt. En hoe leuk is het om al die complimentjes in ontvangst te mogen nemen?

Een andere manier is om een dankbaarheidsdagboek bij te houden. Elke dag schrijf je 3 dingen op die je goed hebt gedaan of 3 dingen die mooi waren aan de dag. Dit kan variëren van vandaag scheen de zon tot ik heb vandaag mijn hele huis gedweild. Of ik kreeg vandaag een complimentje, ik heb mijn administratie geordend, etc. Van hele grote tot allerlei kleine dingen die er goed gingen of die je toch maar weer hebt gedaan die dag. Als je dit consequent volhoudt, zal je absoluut na 3 weken al de eerste positieve resultaten zien.

Veel succes!