Hoe krijg jij meer klanten?

Meer klanten

Ik wil graag meer klanten. Maar hoe krijg ik meer klanten?

Meestal is dit de eerste vraag die je wordt gesteld als je je gaat bezighouden met online marketing en je een business coach of online marketeer in huurt. Stel je bent een coach, dan is de eerste vraag vaak: “Voor wie wil je als coach wat betekenen of doen?” Hoe duidelijker het beeld is, des te makkelijker jij weet waar je op zoek moet gaan naar je doelgroep en ook waar jouw cliënten jou kunnen vinden. En hoe duidelijker het beeld, des te makkelijker men voor jou kan kiezen.

De meeste mensen gaan liever naar een specialist. Een cliënt met stressklachten gaat liever naar een coach die gespecialiseerd is in stressproblematiek, dan naar een coach die overal advies in geeft. Mensen willen dus begrijpen wat er bij jou te ‘halen’ valt.

Bij mij in de buurt is er een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in het geven van fysiotherapie aan kinderen. Ze is de enige fysiotherapeut in de stad die hierin is gespecialiseerd. Mensen met kinderen gaan voornamelijk naar haar toe. Terwijl in principe een gewone fysiotherapeut ook behandelingen geeft aan kinderen. Maar door een duidelijke richtlijn te kiezen, krijgen klanten wat meer vertrouwen in de deskundige. Omdat het zo specifiek is zou jij het wel beter weten dan je concurrenten. Dat is de algemene gedachten van mensen.

Maar, dan is er de vraag voor wie zou jij wat willen betekenen. Tijdschriften hebben daar al heel lang een trucje voor bedacht. Voor het eerste nummer uit is, gaan ze al samen vergaderen over hun ijkpersoon. De ijkpersoon is geen echte lezer, maar een fictief personage dat model staat voor de hele doelgroep. De redactie van een tijdschrift heeft die persoon steeds voor ogen bij het schrijven van verhalen.

Voor ondernemers is het ook handig om een ijkpersoon, ook wel persona genoemd, te hebben. Men weet waarvoor ze bij jou kunnen zijn. Nog een ander groot voordeel is dat je zowel je communicatie (bijvoorbeeld op je website) als de uitstraling naar je ideale klant kan aanpassen. Je kunt rekening houden met de behoeften.

Hoe doe je dat?

Denk aan je allerleukste ideale klant. Wie help jij het liefst? Houd jouw droomklant voor ogen. En beantwoord de volgende vragen.

Wat is het geslacht van je klant? Leeftijd? Woonplaats? Burgerlijke staat? Zijn/haar karakter? Wat voor hobby’s heeft ze? Welke websites en andere media bezoek jouw klant het vaakst? Op welke plekken komt ze het liefst? Wat zijn haar grootste problemen? Waar heeft jouw klant behoefte aan? Welke oplossing zou jij kunnen bieden?

Als de klant bij jou is geweest, wat voor verandering heeft ze dan aan het eind van het traject gemaakt?

Maak een stuk of 3 van deze zogeheten persona. En ik weet zeker dat het je iets gaat opleveren.

 

Succes!