Hoe kom je aan klantervaringen als je nog maar net bent begonnen?

Testimonial

Vandaag de vraag van Sien (52) die sinds kort begonnen is met haar massagepraktijk.

Ik las op de website van een businesscoach dat het erg belangrijk is om klantervaringen te vermelden op je website. Maar hoe kom ik aan een testimonial/klantervaringen als ik nog maar net ben begonnen?

Het klopt dat testimonials erg belangrijk zijn om te hebben op je website. Testimonials zijn reacties van klanten die tevreden zijn met jouw geleverde dienst in de vorm van tekst of video. We noemen ze ook wel klantervaringen.

Ze vormen voor je potentiële klanten een ‘bewijs’ dat jouw dienst goed is. Mensen die jou nog niet kennen, willen namelijk eerst vertrouwen hebben in je dienst voordat ze tot aanschaf overgaan. Voor beginnende ondernemers is het best wel lastig om aan klantervaringen te komen. Toch zijn er enkele oplossingen voor.

 

proefklanten

Tijdens je opleiding heb je vast al proefklanten gehad die je mocht begeleiden. Je zou ze kunnen vragen naar hun ervaringen.

Ook zou je bijvoorbeeld 3 mensen kunnen vragen of ze tegen een goedkoop tarief gebruik willen maken van je dienst in ruil voor hun eerlijke feedback. Vanuit die feedback schrijf je een recensie waarbij je het overbodige weghaalt. Dit brengt nog enkele voordelen met zich mee. Je kunt gelijk kijken wat goed en minder goed gaat. En deze klanten blijven misschien klant als ze je dienst nodig hebben en jou goed vinden. Daarnaast zouden ze wellicht nog meer klanten mee kunnen brengen via mond-tot-mond reclame. Ofwel: dubbel zo veel winst.

Een andere mogelijkheid is vragen naar ervaringen uit je vorige werkplekken. Je kunt dan vragen hoe ze de samenwerking vonden met jou. Wat ze van jou geleerd hebben en dat maak je tot een testimonial zonder specifiek je nieuwe dienst te noemen. Zo weten potentiële klanten hoe leuk is het om met jou samen te werken wat hen meer vertrouwen geeft.

Hoe maak je een goeie testimonial?

Nog een belangrijke tip die ik je wil meegeven, is hoe je een testimonial schrijft.

Als iemand op je site komt en jouw dienst ziet, stelt hij/zij zich een aantal vragen. Is zij betrouwbaar? Is deze dienst iets voor mij? Is deze dienst wel goed of kan ik beter naar de concurrent gaan? Etc. Een testimonial kan deze vragen (gedeeltelijk) beantwoorden en eventueel zijn/haar bezwaren wegnemen, mits de testimonial duidelijk en goed is omschreven.

Een testimonial kan je beter zelf schrijven. Als je namelijk aan je klant vraagt om te schrijven wat hij van je dienst vond, is de kans groot dat je een vaag antwoord krijgt. Iets in de trant als: ik vind het altijd gezellig om bij Sien te zijn. Voor een potentiele klant is dit te weinig informatie, want wat is gezellig?

Beter is het om vragen te stellen aan je klant en van daaruit een testimonial te schrijven. Dit maakt je testimonial uitgebreider en realistischer.

Vragen die je kan stellen, zijn:

Wat was de reden om mijn dienst af te nemen?
Had je vooraf nog twijfels? Zoals: vond je het te duur, had je eigenlijk geen tijd of wist je niet of het wel ging werken, etc.

Zo ja, wanneer verdwenen die twijfels? Of waarom nam je toch mijn dienst af ondanks die twijfel?

Wat waren de resultaten na het gebruik van mijn dienst?
Aan wie zou je deze dienst nog willen aanbevelen?
Wil je verder nog wat kwijt?

Het belangrijkste van de vragen is dat je altijd goed doorvraagt. Zo voorkom je algemeenheden.

Je recensie zou ongeveer zo kunnen worden:

Vooraf had ik wel mijn twijfels. Is een massage niet iets te luxe om geld aan uit te geven? Toch ben ik blij dat ik sinds twee maanden bij Sien kom voor een wekelijkse massage. Ik zat al een tijdje niet lekker in mijn vel. Op mijn werk is het altijd megadruk en heb ik geen minuutje ontspanning en thuis kwam ik ook al niet echt tot rust, omdat mijn kleine kinderen constant aandacht vragen. Bij Sien heb ik echt een uurtje voor mezelf en voel ik mij daarna volledig ontspannen. De afgelopen 2 maanden heb van Sien geleerd om meer aan mezelf te denken en meer me-time in te plannen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik relaxter ben op mijn werk en dat ik thuis geen kort lontje meer heb tegenover mijn kinderen. Ik ben een veel betere werknemer en moeder geworden!

In deze testimonial wordt een van de bezwaren uitgelegd die men kan hebben om een massage te nemen voor zichzelf. Wil ik mijn geld wel uitgeven aan massage of is dat zonde? Door een bezwaar te vermelden worden potentiële klanten geholpen om toch een keuze te maken. Dat je ondanks de bezwaren toch voor jouw dienst kan gaan. Daarom is het ook zo belangrijk om de resultaten te vermelden. Want daar gaat iedereen voor positieve resultaten.

Succes!