Kun jij tegen kritiek?

Hoe moeilijk vind jij het om kritiek te krijgen? Vast heel moeilijk.

Ik ken bijna niemand die daar geen moeite mee heeft. Vaak vatten we het ook persoonlijk op. Natuurlijk is het soms ook persoonlijk bedoelt en zijn sommige opmerkingen ook echt bedoelt als een sneer of gewoon een rotopmerking.
Maar opbouwende kritiek, waar jij mogelijk wat van kan leren, is eigenlijk alleen positief. Daar ga ik je in deze blog meer over vertellen.

Want hoe doe je dat nu, omgaan met opbouwende kritiek?

Als eerste tip zou ik je willen meegeven om echt te luisteren naar wat er wordt gezegd. Vaak zijn we geneigd om onszelf direct te verdedigen. In de trant van ‘nee is niet waar’ of ‘ja, maar dat komt omdat…’

Luister je actief, maar begrijp je niet zo goed wat de persoon bedoelt met zijn kritiek. Vraag dan gewoon door. Wat bedoel je precies? Ook kun je vragen om voorbeelden. Zo wordt het voor jou helder wat die persoon bedoelt.

Heb je het goed begrepen, dan is het aan jou om er iets mee te gaan doen. Of je doet er iets mee: ‘Bedankt voor je feedback, ik zal er voortaan opletten’ of je ‘vraagt’ bedenktijd: ‘Ik ga even nadenken over wat je hebt zegt, ik kom er van de week op terug’.

Doe je er niets mee, zeg dat dan ook: ‘Ik heb gehoord wat je zei, maar ik ben het er niet mee eens, omdat…’ Zorg er wel voor dat het geen welles-nietes verhaal wordt. Ook al heb je gelijk, gelijk krijgen is weer een heel ander verhaal.