Nudging: Met kleine stappen grote resultaten boeken

Nudging

Het Engelse woord nudge staat voor een vriendelijk duwtje in de goede richting. Metaforisch vaak weergegeven als moederolifant die het baby olifantje met haar slurf een zetje vooruit geeft. Dit kan je doen door goede keuzes makkelijker en aantrekkelijker te maken.

Het doel is gedrag (licht) bijsturen, waarbij het gaat om onderbewust gemaakte keuzes. Het gaat dus om het beïnvloeden van onderbewust gedrag. Nudges richten zich op automatisch keuzegedrag, oftewel het overgrote deel van ons gedrag, en speelt dus vooral in op systeem 1. Nudging wordt veel ingezet door de overheid. Een gemeente kan bijvoorbeeld kijken hoe ze mensen kunnen bewegen om minder afval op straat te gooien. Ze kunnen dan denken aan blikvangers plaatsen of opvallende prullenbakken neerzetten.

Of hoe laat je de mensen ongemerkt gezonder eten? Dit is gebeurd met het zogeheten ‘De gezonde schoolkantine’ programma. Op bepaalde scholen worden alleen gezonde producten in de schoolkantine verkocht. Omdat het zo voorhanden is, kiezen leerlingen dan eerder een gezond product. Een kleine stap in de goede richting van gezond eten binnen de maatschappij.

In openbare ruimtes wordt ook vaak gebruik gemaakt van nudges. In Rotterdam wilde ze ervoor zorgen dat mensen meer gingen bewegen. Daarom werd er op Rotterdam centraal de pianotrap geïntroduceerd in 2016. De treden hebben de kleuren van de pianotoetsen gekregen. In de traptreden zitten sensoren die een toon laten horen als je erop stapt. Dit idee is overgewaaid uit Stockholm, waar de muzikale trap eerder te zien was. Hierdoor nam 66 procent van de reizigers vaker de trap in plaats van de roltrap of lift.

Bedrijven zetten nudging ook vaak in. Soms op een negatieve manier en voor hun eigen gewin. Bekertjes groter maken en zorgen dat men eerder daarvoor kiest als men de grotere variant als standaard inzet.

Of denk aan nudging op de verkooppagina van een bedrijf. Je kunt denken aan de ‘dit is het meest gekozen’ optie. Dan worden er bijvoorbeeld 3 producten laten zien en dan is vaak de middelste het meest gekozen. Mensen hebben de neiging om te kiezen voor de meest gekozen optie, vooral uit een soort gemakzucht. Als iedereen het doet, zal het wel de beste keuze zijn.

Leave a Comment