Hoe ga je om met stress?

Heb je last van stress, heb jij een burn-out of ben je oververmoeid?

Uiteraard is het dan goed om contact op te nemen met een arts of therapeut, maar in de tussentijd kun je alvast beginnen met onderstaande tips.

Gezond eten

Begin met gezond eten. Goede voeding kan energie geven. Je kunt de richtlijnen aanhouden van het voedingscentrum of een afspraak maken met een diëtist voor op maatgemaakt advies. In grote lijnen komt het erop neer dat je minder moet snoepen, meer volkoren  en groentes moet eten en  genoeg water drinken.

Sporten

Sporten is echt een hele belangrijk tip die je, als dat mogelijk is, zeker eens moet gaan proberen.

Bij het sporten maken we endorfine aan; een stofje dat ons dat fijne, gelukkige gevoel geeft.

Kies wel een sport die jij leuk vindt om te doen, want dan is de kans groter dat je het volhoudt. Wat heeft het voor zin om de eerste maand(en) fanatiek naar de sportschool te gaan, om daarna geen voet meer over de drempel te zetten en vrijwillig de sportschool te gaan financieren? Niets toch? Er zijn zoveel leuke dingen die je kan doen om bewegen leuk te maken. Wat dacht je van dansen in de kamer (desnoods met de gordijnen dicht), ballet, hoepelen, fietsen of zwemmen?

Elke beweging telt

Iedere beweging is mooi meegenomen. Of je nu gaat wandelen of hardlopen, dat maakt niet veel uit. Mocht je nooit eerder zijn begonnen met sporten, doe het dan wel in stapjes. Ook kun je meer beweging krijgen door onder andere deze tips op te volgen:

Neem de trap in plaats van de lift.

Ga je ergens met de auto naar toe, parkeer dan niet direct voor je bestemming, maar iets verderop. Zo heb je je beweging ook al te pakken.

Ben je met de bus, stap dan een paar haltes eerder uit. Zet muziek op en ga dansen.

Leuke dingen

Wat vind je nu echt leuk om te doen? Wat ontspant jou? Kopje thee op de bank, sauna, lezen, schilderen, een bad nemen? Maak een lijstje  met allerlei activiteiten die je leuk vindt en probeer minstens elke dag 1 leuke activiteit te doen.

Hiermee zet jezelf weer op de 1e plek. Je kunt alleen goed voor andere zorgen als je ook goed voor jezelf zorgt.

Slaappatroon

Een goed slaappatroon kan ook goed helpen om je stress te verminderen. Probeer op dezelfde tijd op te staan en op dezelfde tijd weer naar bed te gaan.

Moeten

Probeer zo weinig mogelijk van jezelf te moeten. Heb je geen zin om naar een verjaardag te gaan, ga dan niet.  Probeer te kijken naar wat jij wil. Te veel moeten zorgt alleen maar voor meer stress en dat moeten we niet hebben ;).

Lotgenoten

Het kan goed zijn om met mensen te praten die ook last hebben van stress zodat je merkt dat je niet de enige bent met dit probleem. Je begrijpt elkaar beter, omdat je in hetzelfde schuitje zit. Op internet zijn verschillende fora waar je terecht kan.

Helpende gedachten

Heb jij veel niet-helpende gedachten, ofwel gedachten die jou niet helpen in deze situatie? Probeer te kijken hoe je ze kan vervangen door helpende gedachten.

Bijvoorbeeld: Ik kan niets. Ik mag geen fouten maken. Ik moet alles perfect doen. Ik ben dom. Ik ben lelijk. Etc. Helpende gedachten: Ik mag er zijn. Ik mag best fouten maken. Ik heb heel veel mooie eigenschappen.

Wil je meer weten over hoe je dat doet? Maak dan een afspraak bij een coach of psycholoog of lees boeken over cognitieve therapie. Heel interessant!