Hoe meer verkopen met je website?

Daar is ‘ie dan, je website. Je websitebouwer heeft een mooie website opgeleverd en jij bent enkele honderden tot duizenden euro’s kwijt. Je had verwacht dat nu jouw prachtige website er eenmaal staat dat de bezoekers ervan zelf wel zouden komen. Of je ziet wel dat er steeds meer bezoekers komen, maar je haalt er geen klanten uit. Zonde natuurlijk, want wat heb je aan bezoekers als ze uiteindelijk weer weggaan? De bedoeling is natuurlijk dat jouw bezoekers klanten worden.

Het is van groot belang dat jij jouw website optimaal inricht om zoveel mogelijk conversies te generen.

Een conversie betekent het behalen van een vooraf ingesteld doel. In het geval van een website kan dit zijn: inschrijvingen voor jouw nieuwsbrief, het invullen van een contactformulier, het aanvragen van een offerte of het starten van een chatgesprek.

In deze blog ga ik het met je hebben over hoe je van bezoekers klanten kan maken.

Hieronder 8 tips:

 

Tip 1: 3 seconden regel

De eerste indruk maak je maar één keer.

Gemiddeld heb je maar drie seconden om online iemands aandacht te pakken. Een bezoeker op je website neemt binnen drie seconden de beslissing of hij op je website blijft of toch weer weggaat.

Begin daarom nooit met ‘welkom’. Los van het feit dat dit voor SEO niet handig is, verpest je met de eerste zin ook al een seconde van de drie seconden. Begin daarom direct met een knallende of aansprekende openingszin. Ben je loopbaancoach, dan zou je kunnen beginnen met:

Ga jij ook elke dag met tegenzin naar je werk?

Wanneer iemand zich aangesproken voelt, is de kans groter dat die persoon door blijft lezen.

Hoe kun je zorgen dat je bezoekers op je website blijven en hopelijk op den duur klant worden? Jouw conversiegraad kun je verhogen met behulp van de onderstaande tips:

 

Tip 2: Het oog wil ook wat.

Hoe ‘oppervlakkig’ het ook klinkt, het oog wil ook wat. Je kijkt toch als eerste naar de uitstraling van een bedrijf. Spreken de kleuren mij wel aan? Hoe is de vormgeving? Is het een betrouwbaar bedrijf? Vooral kleuren zijn heel erg belangrijk. Het kan dus verstandig zijn om na te denken welke kleuren jij voor je website gebruikt en of de kleuren die je nu hebt wel de kleuren zijn die jouw doelgroep aanspreekt. Aangeraden wordt om niet te veel kleuren te gebruiken.

 

Tip 3: Mooie foto’s

Een afbeelding zegt soms meer dan 1000 woorden. Mooie foto’s kun je laten maken bij een fotograaf. Heb je nog geen professionele foto’s, dan mag je ook rechtenvrije foto’s gebruiken. Kijk dan vooral bij afbeeldingen met de zogeheten CCO licentie, je mag namelijk de afbeeldingen gratis gebruiken, er wijzingen in aanbrengen en naamsvermelding is niet nodig. Gratis foto’s voor je website kun je halen van //pixabay.com/, gratisography.com (voor gekke foto’s), jeshoots.com, unsplash.com, //stokpic.com/, stocksnap.io,  //www.splitshire.com/ en //foodiesfeed.com/, www.realisticshots.com.

 

TIP 4: Tagline

De bezoeker wil direct op een website kunnen zien waar het over gaat.  Met een tagline of slogan onder je logo weten ze waar je website over gaat en weten ze direct of ze goed zitten. Zorg voor een goede tagline, het liefst iets simpels, korts en concreets. Bijvoorbeeld: Groei door (LOI), Steeds verassend, altijd voordelig (Kruidvat). Ben je een gewichtsconsulent, dan zou een tagline kunnen zijn: Emotie-eten de baas.

Heb je nog geen tagline? Vertel dan op de homepage helder waarvoor ze bij jou kunnen zijn. Zie tip 1.

Tip 5: Gebruik geen slider

Veel bezoekers komen op je homepage binnen. Vertel op de homepage dan ook waarvoor ze bij jou terecht kunnen en gebruik geen slider. Een slider neemt te veel ruimte in en duwt je teksten naar beneden waardoor ze voor Google minder waarde hebben. Daarnaast zijn sliders vaak traag en is het statistisch bewezen dat slechts 1 procent van de bezoekers erop klikt. Zonde om te gebruiken dus.

 

Tip 6: Kort contactformulier

Houd het contactformulier op je website zo kort mogelijk. Heb je op je website een contactformulier of aanmeldformulier, ga dan in eerste instantie niet overbodig veel vragen. Vraag alleen naar een naam en mailadres. De rest van je vragen kun je altijd later nog eens stellen, bijvoorbeeld tijdens een kennismakingsgesprek. Tenzij het echt moet, is het niet aan te raden om te vragen naar geboortejaar, geboorteplaats, adresgegevens, e.d.

Tip 7: Elke pagina een call-to-action

Een call-to-action is een oproep tot actie. Je vraagt je bezoekers om iets te doen, actie te ondernemen, zoals ‘download een gratis e-book’, ‘neem contact op’, ‘bekijk hier je aanbieding’, ‘pak je voordeel’. Dat kan versterkt worden met een call-to-action button. Let wel op je taal en zeg niet ‘KOOP hier’. Men vindt het woord ‘koop’ niet prettig. Plaats bijvoorbeeld een button ‘JA, ik doe mee’. En houd het per pagina op één call-to-action.

 

Uit onderzoek blijkt dat wanneer er een call-to-action voorkomt op je website, maar liefst 72 procent van de bezoekers doorklikt. Een reden dus om het te plaatsen.

Wat kun je nu vermelden in deze button? In ieder geval niet ‘klik hier’, iedereen snapt dat je op een button of link moet klikken. Wees zo kort en precies mogelijk. De beste buttons hebben een werkwoord en creëren urgentie. Door urgentie te creëren, geef je de potentiële klant een duwtje in de rug bij het nemen van een beslissing. Iemand is nu op jouw site, dus actie is snel geboden. Je weet immers niet of en wanneer iemand weer op de site komt kijken.

Tip 8: Testimonials

Zorg dat er op je site testimonials te vinden zijn. Voordat iemand contact met je opneemt of jouw dienst wil kopen, wil hij vertrouwen krijgen. Vertrouwen dat jouw bedrijf de beste plek is waar hij kan zijn. Door ervaringen te plaatsen, krijgen jouw potentiële klanten het idee dat ze bij jou moeten zijn. Probeer bij elke nieuwe klant na afloop van jouw dienst te vragen of ze iets over jouw dienst wil zeggen. Een goede testimonial bestaat onder andere uit een omschrijving die de resultaten van jouw klant dankzij jouw dienst heeft behaald. Bijvoorbeeld als je gewichtsconsulent bent: X is zoveel kilo’s afgevallen, voelt zich fitter, etc.

 

En, pas jij deze tips als toe? Of heb jij zelf nog meer tips? Laat het mij hieronder dan weten.