Hoe kun je vriendelijker zijn voor jezelf?

Vriendelijk en behulpzaam zijn goede eigenschappen om te gebruiken om socialer naar elkaar te zijn.

Maar ben jij ook vriendelijk naar jezelf?

Innerlijke criticus

Misschien herken je de volgende zinnen wel:

Wat ben ik toch een onbenul.
Domme sukkel dat je bent.
Wat een amateur ben ik toch als ondernemer.
Zo stom dat ik deze fout weer heb gemaakt.

Zinnen waar de honden geen brood van lusten, maar die jij misschien wel vaak naar jezelf uitspreekt.
Jouw innerlijke kritische stem, komt je dat bekend voor?

Mild zijn naar jezelf

Hoe leuk zou het zijn als je vriendelijker naar jezelf kan zijn. Milder en liever waardoor je uiteindelijk meer zelfvertrouwen krijgt. Probeer te kijken naar welke zinnen of woorden jij vaak jezelf toespreekt. Schrijf ze bijvoorbeeld ergens op en stel jezelf daarna kritische vragen.

Waarom mag jij geen fouten maken?
Waarom zou ik mezelf vergelijken met anderen? Iedereen is tenslotte uniek.
Hoezo moet ik dat?
Waarom zou ik mezelf verwijten?
Ben je direct een sukkel als je een fout maakt? Etc.

Schrijf daarna veel zinnen op die milder zijn.

Zoals: ik mag fouten maken!

Als je merkt dat je stemmetje weer begint te roepen, roep je (in jezelf) stop en dan zeg je de mildere, lievere variant!

Complimenten

Om nog meer te oefenen met het milder en vriendelijker naar jezelf zijn, is het goed om te starten met het complimentenschrift. Probeer elke dag 3 complimentjes te geven aan jezelf en schrijf het op in het schriftje.
Houd dit minstens 3 weken vol. Mocht je in die tijd ook complimentjes krijgen van anderen, dan kun je die er ook zeker bij schrijven.

Het hoeven geen grote complimentjes te zijn, van: ik heb vandaag alweer 500 woorden geschreven voor mijn blog, tot: ik heb de vloer gedweild. Van: ik heb iemand geholpen met budgetteren, tot: ik heb mijn zoon vandaag geholpen met zijn huiswerk.

Je hersenen zullen door deze manier meer gaan werken aan jouw positieve kant, dan alleen jezelf alleen naar beneden te halen.

Heel veel succes!